Tommy Newton - engineer, mixing
Bernd Schmidt, Ralf Krause - engineers
Cover artwork by Joachim Luetke

Released 2015-01-22
Reviewed 2016-01-12

scanner4u.de

Hypertrace släpptes för svindlande 28 år sedan så det är väl dags att fira detta jubileum genom att återsläppa albumet, kanske är det dock för att fira att det efterföljande albumet Terminal Earth man återsläpper båda, det släpptes ju trots allt för 27 år sedan. Men låt oss titta på Hypertrace nu, ett album som är Scanners debutalster och bygger på en sci-fi historia som berättas i en icke-kronologisk ordning på albumet. Jag måste tillstå att nu när man tittar på albumet så kommer jag att tänka lite på Space Marines som är kända från ett visst figurspel och ett par tevespel. Albumet har givetvis remastrats och för att göra det lockande kanske även för de som redan har albumet i sin ursprungliga utgåva (vilket undertecknad har) har Massacre sett till att bonusspåret Galactos finns med, ett spår som fanns på den japanska utgåvan av albumet men icke den ursprungliga. I övrigt bjuds vi inte på mycket nyheter.

Musiken är förvånansvärt fräsch och har åldrats väl, den bygger på ett enkelt koncept kring traditionell heavy metal med lite småprylar som får det att låta lite mer rymdigt. Bonusspåret har en lite annorlunda ljudbild i jämförelse med resten av albumet. Produktionen är väldigt fräsch och tidlös, det hörs att albumet inte är gjort idag men samtidigt känns det inte daterat, det känns till och med mer fräscht och nyskapande än många album som släpps nuförtiden.  På detta sångaren på detta album hör vi bara på detta album, det är hans enda Scannerframträdande vilket är synd för han är den bästa Scanner haft. I övrigt kan vi väl också tillägga att variation sett över albumet är riktigt bra och speltiden är förstås vettig eftersom albumet är gjort för att passa vinylformatet. Svårt att klaga på något rörande produktionen och man kan nog konstatera att detta var något väldigt nyskapande när det såg dagens ljus 1988.

Och det är ett riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt, riktigt bra album, den enda lilla svagheten jag kan se är att de inte presenterar sitt konceptuella inslag i kronologisk ordning på albumet men det spelar egentligen mindre roll eftersom konceptet knappast är det som ligger i fokus på albumet. Alla låtar är riktigt bra, kanske att man skulle vilja se ytterligare något bonusspår eftersom detta är en återutgåva och det kanske kunde finnas något litet extra för oss som redan har albumet sedan tidigare. Inget av detta tar dock ifrån det faktum att detta är ett alldeles fantastiskt album som borde tilltala alla som gillar tungmetall eller kraftmetall, det är ett tidlöst album som definitivt är lika bra nu som det var när det kom – som inte känns det minsta daterat.

Alla låtar är bra men jag har alltid haft en förkärlek för Terrion, Warp 7och Killing Fields som alla är riktigt bra låtar. Ett album jag egentligen aldrig slutat lyssna på och jag kommer knappast att göra det nu heller, det är också det bästa av Scanners album  - det överlägset bästa ska tilläggas. Ett av mina absoluta favoritalbum någonsin, riktigt jävla bra även om jag egentligen hellre hade sett att det återutgavs om två år i en riktigt fet specialutgåva men man kan ju hoppas att detta album får den uppmärksamhet det förtjänar för att det är ett av tidernas absolut bästa heavy metalalbum, utan tvekan.

Helloween/Gamma Ray/Heaven's Gate
Betyg: HHHHHHH (7/7)