Evolutionary Children (2013)
Rock Another Day (2015)

Released 2016-10-14
Reviewed 2016-10-26

killerbee.se
mighty music

Mördarbi från bland annat Sverige är tillbaka med ett nytt album, Eye in the Sky kallas det och det har en av de där omtalade clownerna på framsidan – något som åtminstone var väldigt omtalat när albumet släpptes. Något som var är också vad jag kommer att tänka på när jag lyssnar på detta album, det var band som Deep Purple och Uriah Heep med flera som lirade liknande hårdrock med hammondorglar och så vidare på sjuttiotalet, och lite känns det som att det är från den tiden. Som något som var aktuellt då och inte direkt nu, förutom då att nostalgikortet är väldigt populärt nu.

Sjuttiotalshårdrock rakt upp och ned, inte så värst fräscht. Jag tycker att det känns lite som en kvarleva från 70-talet, till och med produktionen känns lite gammeldags. Det är inte direkt så att det är ett album som kommer med överraskningar och låtmaterialet känns dessutom ganska enformigt, tur då att albumet inte har en längre speltid än 43 minuter. Det känns också som att de anstränger sig för mycket för att hålla ett format och det blir lite väl förutsägbart på många sätt.

Nostalgirock med hyfsade refränger och klassiska låtstrukturer, hammondorglar och så vidare. Det är helt okej musik skulle jag vilja påstå men ingenting man verkligen känner för att spela i stereon eftersom den här typen av musiken har gjorts så många gånger förr och då betydligt bättre. Men givetvis ska man inte förringa att denna typ av musik har många fans och just dessa kommer säkert se det mindre kritiskt än jag och jag skulle inte vara speciellt förvånad om detta band har många fans.

Jag tycker inte riktigt att det räcker att bara spela nostalgikortet, man bör ha något eget att addera till musiken. Jag tror att Killer Bees musik hade mått mycket bättre om de släppte tyglarna och vågade ösa på mer. Det skulle behövas mer energi och mer fart, det här känns ganska ordinärt och trött även om det är ett hyfsat album.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Uriah Heep/Deep Purple/Judas Priest