Pop War (2012)
Reptile Brain Music (2013)
Honk Machine (2015)

Released 2016-09-23
Reviewed 2016-09-03

imperialstateelectric.se

Genom natten spelas Imperial State Electrics nyaste album som följer bara året efter föregångaren men som en viss herr Nicke säger så tar det inte så lång tid att skriva låtar med bara ett par ackord. Det är inte direkt komplicerat när Imperial State Electric sätter igång, de sägs leva efter devisen ”less is more” vilket är en vettig inställning för en skapare av musik och inom mycken kreativ inriktning. Det tycks också som att less is more är devisen för deras syn på originalitet och det kanske inte är lika bra som att hålla med ett inte alltför långtravande innehåll.

Déjà vu är det första jag tänker när jag lyssnar på All Through the Night, ett album med låtar som får mig att tro att jag hört låtarna förr – vilket förstås inte är möjligt när jag inte hört låtarna tidigare, men kanske har jag hört vad de plagierar. Rockmusik ur historien är vad detta album består av, väl framfört och producerat, bra album om man gillar retrorock och antagligen om man bara vill ha något enkelt att lyssna på – ett album som är perfekt för den som föredrar att inte koppla på hjärnan och som inte kräver något sådant från sin kulturkonsumtion. För den som gillar remakes av gamla superhjältefilmer, Transformers och annat lika fantasilöst är detta ett utmärkt album – jag gillar det men samtidigt är det svårt att skaka av sig känslan av att det är ett kreativt väldigt trött album.

Imperial State Electric är bra på vad de gör, att plagiera andra. Musikbranschen är fylld av dessa band som parasiterar på andras idéer för att försöka nå egna framgångar och det kanske på ett sätt är bra för tänk vad tomt det varit om man kunde patentera sin musik, Imperial State Electric skulle definitivt åka dit för varumärkesintrång. Men samtidigt måste man ju inse att det är förtvivlat svårt att vara kreativt originell nuförtiden då det mesta hela tiden känns gjort, och man ska inte underskatta folks rädsla för allt som är främmande eller det faktum att det just nu är väldigt populärt att göra icke-originell musik.

En bra samling klämkäcka poppiga rocklåtar som enkelt fastnar och är enkla att ta till sig och tycka om. Ett album som säkert kommer att tas väl emot och med viss rätt för att det är ett bra album som jag initialt nästan var redo att hylla, innan jag tröttnade på det och började inse att låtarna var plagiat av låtar jag redan hört i mina föräldrars skivsamling och plötsligt var jag inte lika imponerad längre. Imperial State Electrics nya album är bra men det är svårt att bortse från att deras förmåga som kreatörer är ytterst begränsad, precis som deras nya albums livslängd.

Label: Psychout Records/Sound Pollution
Tre liknande band: The Hellacopters/Cheap Trick/The Beatles