Jesper Strömblad - guitar

Recorded at Ö̈kna Slott, an old 16th century castle in Sö̈rmland, Sweden

Released 2016-04-01
Reviewed 2016-06-01

hellsinglandunderground.com

wild kingdom

Vid Ljusnans strand, kanske alldeles intill en bäverdamm, befinner sig detta Hellsingska band ibland – när de inte är ute på turné eller befinner sig i Södermanländska slott för att spela in album. Understanding Gravity kompletterar bandets första albumkvartett, och den här gången har de ett flott skivomslag så det blir bara bättre och bättre för detta band från obygden inte långt från där jag håller till. Senast jag skrev om detta band var jag väldigt positiv och lite snurrig så det är inte för intet jag påbörjade denna recension med vissa förväntningar, men sedan tycktes jag bli så förvirrad att jag helt missade releasedatum och det där, därav recensionen långt senare än skivsläppet. På något sätt betvivlar jag dock att jag hinner ändras speciellt mycket på två månader så vad ska jag då säga om detta album av Hälsinglands stolthet?

Klassisk rock, Americana, country rock är några termer som används i pressinformationen till detta album. Lite märkligt kan jag dock tycka att det sägs att målgruppen är kvinnor och män som gillar musik med rötterna i rockmusik i åldern 18-60 år, varför vänder de sig till en åldersbegränsad kategori? Deras musik känns inte speciellt barn- eller pensionärsförbjuden så det är nog säkert att lyssna på albumet även om du är 63 eller 17 år. Jag skulle beskriva deras musik som klassisk rock/hårdrock med en Hellsingsk krydda, ungefär som senast men detta album låter nog en aning mer kungligt och kanske också en liten aning mer Newtonskt. Knappa femtio minuters speltid är vad vi får på ett album som är varierat och riktigt bra producerat.

Riktigt schysst album, bra låtar och intressanta musikaliska infallsvinklar. Ett album som träffar rätt och det bästa jag hittills hört med detta band, grym musik och bättre omslag än senast. Kan det bli bättre? Om man är Hellsing kan det nog inte bli det. Jag har egentligen ingenting att anmärka på när det gäller detta band, de är riktigt jävla bra på vad de gör och deras musik är riktigt underhållande, kanske att du ska vara försiktig om du inte hunnit fylla arton eller om du närmar dig pensionsåldern. En fullträff helt enkelt och ett album väl värt att studera närmare, ett av de bästa hittills i år.

Det finns ett dussin spår på albumet och de är alla väldigt bra, speciellt det fjärde spåret Dizzy Jonsson & The Rovers som jag tycker är riktigt vasst. Men det finns fler spår som håller riktigt hög klass på detta album, ett album som är en riktig höjdare. Knappast ett album som får en att förstå gravitationen men jag betvivlar att det är tänkt som kurslitteratur för den som studerar universums gåtor, men den kanske är utmärkt för den som studerar flygturer på lekplatser. Därmed har jag helt förståeligt förklarat att detta är ett alldeles lysande album, ett som ni inte bör missa.

Label: Wild Kingdom/Sound Pollution
Tre liknande band: Neil Young/Bob Dylan/Thin Lizzy