Live photo by Carolina Broberg
Artwork by Charlie Granberg
Original cover painting by Luis Ricardo Faléro

Released 2012-09-19
Reviewed 2012-09-24

hellsinglandunderground.com

I Hellsinglands tunnelbanesystem verkar det som att ondskan kommer att segra, det är åtminstone vad de mörka molnen ovan horisonten vittnar om. Detta mörkt sinnade scenario kanske den långsökte kan läsa ut av titlar och bandnamn på Hellsingland Undergrounds tredje album Evil Will Prevail som följer deras etablerade tvåårsintervaller när det gäller skivsläppande, deras senaste album Madness & Grace fick fyra poäng av oss när det begav sig 2010 och nu är det alltså dags för ett nytt album för Hellsingarna från Ljusdal och med den följer en pressinformation som tar oss genom tokiga program i en Matrix värld, via den amerikanska södern till en mörk form av humor på en fiskebåt. En sak kan jag dock konstatera utan att läsa, och det är att bandet fortfarande skulle behöva fundera lite mer på att skapa intressanta omslag men som ni alla vet ska man ju aldrig döma en bok efter omslaget eller en skiva efter pressinformationen.

Musikaliskt känns det igen, texter som rör mörka ämnen ackompanjerade av ganska positiv sydstatsrock. Det bjuds på en mastig ljudbild mäktig nog för att klinga ut över de många mörka skogarna i och omkring Hälsingland och Ljusdal, allt detta sammanstrålar med ett varierat låtmaterial med låtar av många olika karaktärer. Riktigt bra producerat skulle jag vilja säga med många nyanser och ett stort djup som inte är alltför vanlig i dagens musikvärld. Det känns också kort och koncist, inget överdrivet långt epos som pågår över dagar och månader utan tio ganska korta, raka låtar som berättar historier om diverse spännande saker som jetplan, fiskebåtar och porrtidningar, för att inte tala om någon som sjunger medan världen dör. Är inte det sistnämnda något alla som sjunger gör?

Jag tyckte att det senaste albumet var bra men kanske en aning anonymt, den här gången känns det som att de vågat ta ut svängarna lite mer och det leder till ett betydligt bättre album som jag definitivt gärna trycker in i CD-spelaren på racerbilen eller hemma. Den stora variationen och den stora dynamiken de har i sin musik är vad som gör att detta album lyfter sig ovan föregångaren, förstås tillsammans med det faktum att detta album inte känns lika försiktigt som föregångaren.

Bäst är titelspåret tillsammans med The Lost River Band, You Shine the Dark Away och avslutande They All Grew Old While I Grew Young. Där det sistnämnda känns som något jag ser när jag iakttar min omgivning också, hur alla jämngamla med mig blir gamla och tråkiga, spenderar livet framför dumburken, kör tråkiga bilar och verkar allmänt ointresserade av allt förutom kvällens middag och vad som visas på televisionen och förstås barnens aktiviteter. Kanske är det som Charlie säger, något fel med världen vi lever i. Alla intressanta människor byts sakta ut mot viljelösa drönare, lever vi egentligen uppkopplade till en artificiell värld som utspelar sig i våra medvetanden medan vi är batterier för en civilisation av maskiner?

Nej, nu får det räcka med märkliga utsvävningar, tänk att det ska vara så svårt att inte sväva ut i överdrifter eller tokiga tolkningar. Evil Will Prevail är definitivt ett album väl värt att lägga ett antal minuter på för det är en kul samling låtar, ofta med intressant lyrik och framförallt storslaget och imponerande framförda. Så om ni inte vill låta ondskan segra, se till att ta en titt på detta album omedelbart.

Label: Killed By Records/Rootsy/Big is Promotion
Tre liknande band: Neil Young/Bob Dylan/Thin Lizzy