Mixed and Mastered by Jesse Billson
Additonal Mastering by Bill Metoyer

Released 2016-10-14
Reviewed 2016-10-11

heavenbelow.com
mausoleum records

God morgon apokalyps säger bandet Heaven Below med sitt tredje album, ett med ett snyggt skivomslag. Dessutom med ett band som listar tjänster från välkända namn som Udo Dirkschneider och Lita Ford. Och de har samarbetat med William Shatner, om man tycker att välkända namn är viktigt så borde det vara intressant och när man läser presstexten om att de kortade ner urvalet från 30 låtar till ett dussin så de kan selektera en aning. Och det påstås att de kommer med sitt mest mogna och ambitiösa album hittills – kan det bli bättre? De har dessutom ett apokalyptiskt tema av titeln och omslaget att döma, jag gillar apokalyps så varför skulle jag inte gilla detta album?

Klassisk hårdrock med lite moderna inslag, sköna kvinnliga sånginslag och modern produktion. Ljudbilden är varierat bra och mindre bra skulle jag vilja säga, de manliga sångarna är inte speciellt intressanta, vi vet ju alla hur Udo låter och de andra är ganska stereotypa rocksångare. Det är egentligen ett ganska typiskt hårt rockalbum med som bjuder på ett och annat intressant mellanspel av spännande idéer som dock är lite för få för att väcka mitt intresse. Annars börjar det ju bra.

När allt sätter igång känner jag mig intresserad, det låter intressant och det låter bra. Sedan allteftersom albumet fortsätter tappar jag intresset och när albumet tar slut är det bortglömt. Och jag finner mig mer stirrande på den blinkande linjen i word än jag skriver om albumet, så svårt är det att komma på vad av värde jag kan säga. Kanske borde jag kalla det oväntat profillöst för ett album med så många rockprofiler.

Jag som gillar apokalypser får inte riktigt vad jag vill ha med detta album, det är alldeles för tråkigt. Och det trots att bandet verkar ha en del att erbjuda då de har en del skoj inslag på detta album men jag tycker inte att de får till helheten. Det är ett album svårt att skriva om, ett album som jag varken gillar eller ogillar så mediokert får bli mitt omdöme.

Label: EMP Label Group
Tre liknande band: Union Underground/Broken Teeth/Watchtower