Guilty Pleasure (2002)
Electric (2008)
Viva La Rock Fantastico (2010)

Released 2015-10-23
Reviewed 2015-12-30

brokenteeth.com

Idag var det också trasigt, trasigt öde igår och nu trasiga tänder. Trasiga tänder kommer från det stora landet i väst, USA alltså och till och med den amerikanska södern där majoriteten av alla rednecks och inavlade lantisar håller till – ungefär som Norrland i Sverige alltså. Bulldozer heter deras nya alster som innefattar lite nytt material men också ett par covers och en stor traktor på framsidan. Jag noterar också att bandet har en ganska ointressant logotyp, det känns lite underground – kanske har de blivit framgrävda av just en traktor med ett stor schaktblad.

Musikaliskt är det föga nytt under den brännande solen, med föga så menar jag förstås ingenting alls. Det låter som typisk gammal hårdrock stöpt i samma form som band i stil med Motörhead och allt vad de heter. Coverlåtarna är för övrigt en av Motörheads låtar och en av Aerosmiths, tack och lov för att de inte valt Ace of Spades eller Overkill. Variationen är icke-existerande och till och med 25 minuter känns lite i längsta laget att stå ut med. Sångaren är inget vidare om jag ska vara ärlig och produktionen känns en aning platt och omodern, generellt sett inget som direkt lär få någon att höja på ögonbrynen.

Inte genomuselt men knappast heller fantastiskt, ett album man kort och gott kan både ha och mista. Jag lutar mer åt det senare om jag ska vara helt ärlig. Jag kan inte direkt påstå att jag är överdrivet imponerad av vad jag får höra när jag lyssnar på Bulldozer, albumet är helt okej men knappast något jag kan rekommendera, det finns redan så mycket musik som denna och den har gjorts bättre förr av många band och på många album.

Inget av spåren står ut för mig, de är alla ganska okej men inget som känns som ett riktigt vasst hitspår. Jag tycker att albumet överlag är ett som enbart känns intressant för de som är odelat intresserade av genren, för de med bredare musiksmak känns det som att det finns många klart bättre alternativ. Bulldozer är kort och gott inte dålig men knappast heller speciellt bra.

Tre liknande band: AC/DC /Motörhead/Aerosmith