Simone Mularoni - Producer, Recording
Mario E. López M. - Cover art

Released 2016-04-15
Reviewed 2016-05-16

soundcloud
scarlet records

För det italienska thrash metal-bandet Game Over tycks spelet vara över redan från första början, det här är tredje gången de släpper ett album. Crimes Against Reality kallar det detta nya album, ett album som har ett ganska coolt skivomslag – dramatiskt tycker jag nog att det kan kallas. Av någon anledning har jag översett deras senaste album men den här gången var det dags att sätta tänderna i bandets senaste alster. Är det ”game over” för dem eller är det kanske till och med ett brott mot verkligheten?

Thrash metal, så kan man beskriva bandets musik. En stor dos åttiotal men också med inslag av lite instrument och sådant som inte var så vanligt under den titten. Hyfsat råbarkat för att vara en modern produktion, snygg thrashig ljudbild tycker jag nog att vi kan kalla det. Bra produktion, modernt men ändå rått – det känns passande för genren. Hygglig variation över tio låtar och strax över fyrtio minuters speltid, det känns som en ganska väl balanserad produktion.

Ett bra album, definitivt inte ett brott mot verkligheten eller spelets slut för bandet – kanske har spelet bara börjat för denna italienska kvartett. Jag tror att om thrash metal är en favoritgenre så kan detta vara ett album av intresse, så om ni passar på beskrivningen thrash metal-fanatiker bör ni titta närmare på det här albumet. Schysst thrash metal album men kanske inte direkt det mest unika album jag någonsin hört, inte ens nära.

Titelspåret är albumets bästa spår, de andra är också ganska schyssta så precis som jag redan varit inne på är det ett album väl värt att titta närmare på för thrash-fanatikern. Är ni inte thrash-fanatiker är det kanske inte lika intressant men det är ett ganska intressant album som säkert kan tilltala även er som inte är lika fanatiska. Kanske faktiskt en Game Over som kan vara värd att uppleva, det är inte varje dag tevespelare får uppleva sådant.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Ultra-Violence/Havok/Lich King