Frau N. Feind - violin

Recording, mix and mastering by Markus Stock at Klangschmiede Studio E.
Artwork by Yantit

Released 2016-10-21
Reviewed 2016-10-14

ewigheim.de

Nya albumet från electro/rock gloomsters från Tyskland, deras sjätte album för att vara mer precis. Personligen undrar jag vad en gloomster är, men det misstänker jag att jag inte lär få något svar på. Vaggvisor är vad de har att erbjuda den som väljer att införskaffa detta album. Med medlemmar från The Vision Bleak och Eisregen finns det anledning att ana att man kan gissa hur de låter eftersom det förnimmer om dessa band. Jag gillar skivomslaget och senast jag recenserade bandet uppskattade jag väldigt mycket vad de gjorde, Bereue Nichts hette det albumet och det släpptes 2012, sedan dess har de släppt två album som inte hanns recenseras här i Hallowed.

Musikaliskt är det elektroniskt och gotiskt, inte så tungt utan mer stämningsfullt. Sånginsatsen är bra för genren, produktionen håller god klass och det påminner mig en hel del om det förra albumet jag recenserade. Något man också tidigt noterar vid lyssnande på Ewigheim som förstås betyder evigt hem är att de sjunger på tyska, vaggvisor på tyska. Det är alltid spännande med band som sjunger på tyska, eller på andra språk än engelska – det adderar alltid en viss krydda. Dock kanske man kan argumentera att Ewigheims visor är lite sömniga och lite för sövande.

Det är lite sömnigt men det är bra och jag gillar det. Jag gillar andra spåret bäst, det är lite fart på det och det är väl egentligen det jag saknar – lite mer fart. Men bortsett från det och saknaden av ett hitspår finns det egentligen inget att klaga på. Ewigheim bjuder på ett solitt album som tilltalar, speciellt fans av deras tidigare album och fans av medlemmarnas övriga projekt.

Kanske inget som sticker ut men det är definitivt ett bra album som inte gör en besviken. Väldigt fina vaggvisor för den som vill ha något att sova till i sitt eviga hem. Jag gillar det, men måste samtidigt påpeka att det förra albumet av dem som jag recenserade är bättre och att jag fortfarande inte vet vad en gloomster är.

Tre liknande band: The Vision Bleak/Eisregen/Marienbad