Rick Thunder - Guitar, Vocals
Hugo Madeira - Bass, Vocals

Released 2016
Reviewed 2016-04-02

drenalize.com
season of mist

Drenalize kallar sig ett franskt band som funnits sedan 2012 och nu har de knåpat ihop ett första album, ett album som har destinationen överallt. Omslaget indikerar att det kan handla om ett album med bra fart, åtminstone ett skrikigt sådant. Det sägs att de inspireras av välkända rockare som Bon Jovi, Aerosmith och så vidare – det kanske inte i sig känns alltför spännande men att inspireras av behöver ju inte innebära att kopiera. Men omslaget lovar ju inte alltför gott, men vad ska vi då säga om detta album?

Musikaliskt är det knappast nyskapande, det påminner ganska mycket om de liknande banden. Klassisk arenarock med storvulna refränger och så vidare, inga konstigheter egentligen. Lätt att ta till sig och lätt att tycka om. Bra producerat med kompetent sångare och ett kort och koncist album, en väldigt välskapt produktion kan man beskriva detta album som. Kanske inte riktigt det djup man kan önska sig, det blir lite tjatigt att spela flera gånger och materialet håller kanske som redan beskrivits inte riktigt för närmare granskning då deras musik stilistiskt är ganska ointressant.

Ett perfekt album för alla er som lever i det förflutna, som tycker att allt ska vara som det ”alltid” varit och så vidare. Lite lättsam musikunderhållning som jag gärna kan lyssna på även om jag samtidigt kan tröttna lite lätt och snabbt på det då jag saknar lite mer djup och variation – bra då att speltiden är kort. Generellt ett album man kan lyssna på men kanske inte något jag tänker på när jag ska summera det bästa jag hört denna månad, eller detta kvartal. Hyfsat kul album men kanske inte ett jag kommer att minnas en vecka från nu.

Låtarna är okej över hela linjen och tredje spåret, titelspåret, är ett riktigt kul spår. Det spåret är dock lite ensamt och resten av spåren är kul att lyssna på men de är knappast minnesvärda och det är väl mer eller mindre så man kan beskriva detta album, vilket jag gjort flera gånger nu, som att det är kul att lyssna på albumet men att det inte är tillräckligt minnesvärt för att göra något större intryck.

Label: Send The Wood Music/Season Of Mist
Tre liknande band: Bon Jovi/Def Leppard/Aerosmith