Produced by Buffalo Theory Mtl & Peter Edwards
Mixed by Peter Edwards
Mastered by Peter Edwards

Released 2015-02-26
Reviewed 2016-02-29

buffalotheorymtl.com

En Buffaloteori ligger bakom namnet på detta band från Montreal, Kanada. En teori om öl som fanatiker av teveserien Cheers säkert känner till – detta band har åtminstone tagit sitt namn därifrån. Ett band av öltuggande riff sägs det annars om denna kvintett som släpper sin andra EP som handlar om en skeptisk knekt om man ska tro skivtiteln, de har ett album bakom sig också och sägs vara veteraner från den kanadensiska och brasilianska metalscenen som glänser på scenen och tillfredsställer deras ölälskande fans med sin stoner-/thrash metal kombo.

Skeptisk Knekt har fem spår och spelar knappa sexton minuter och under den tiden får vi tung stoner-rock som kryddas med lite tyngre metalinfluenser. De är ganska enkla att ta till sig och man kan tänka sig att de passar bra i en pub-kultur bland fans med stora ölkrus i händerna. Lite enkelt kanske men hyggligt varierat, bra producerat och kompetent utfört. Sångare som passar bra till musiken och det kombinerat med bandets rejäla tyngd gör dem till lättsmälta tungviktare för puben men också för den stora scenen bland berusade metalfans.

Inget större fel på denna EP, den är ganska tilltalande med sin tyngd och kraft. Det är lätt att ta till sig och lätt att tycka om, men det finns ett litet men för min del och det är att det samtidigt som det är lätt att tycka om också är lätt att tröttna på. Man kan inte gärna lyssna på det alltför många gånger utan att tappa intresset för det. Det känns som riktat för den ölglada gruppen fans och betydligt mindre intressant för den som känner sig mer civiliserad och kultiverad. Helt okej, till och med bra även om jag inte orkar ge den någon större uppmärksamhet i ett större perspektiv.

En aning skeptisk kan jag beskriva mig som men denna Skeptiska Knekt är definitivt tillräckligt tilltalande för att jag ska vilja låna den ett öra och det tycker jag nog att ni som gillar Stoner-rock bör göra detsamma. Ingen av låtarna sticker ut som en hitlåt och den första är den starkaste enligt mitt tycke, det är en vass låt och en som får mig att vilja återvända till denna trevliga EP - Skål!

Label: Stand Productions
Tre liknande band: Down/High on Fire/Kyuss