Unfold (2013)

Released 2016-09-23
Reviewed 2016-09-21

almah.com.br
edu falaschi

pride & joy

Almah från Brasilien bjuder på sitt femte album som de kallar E.V.O, ett album med ett flott skivomslag. Edu Falaschi som också hörts i Angra står för rösten och bandet i sig påminner en del om nämnda Angra inte bara tack vare rösten. Det handlar om modern power metal som möter lite mer progressiva och lite klassiska tongångar. Det är ett relativt fräscht album även om det inte känns som ett direkt steg framåt i jämförelse med sin föregångare – kanske är det så att det exotiska i brasiliansk power metal gör att det känns lite mer intressant än mycket av det tyska och europeiska vi får på mer daglig basis, kanske är det något annat.

Jag gillar produktionen, de bjuder på snygga melodier och fin atmosfär. Sånginsatsen är varierad, ibland stör man sig på accenten men överlag tycker jag att det fungerar ganska bra men att det samtidigt kan vara sången som är albumets svagaste länk, den och låtarna. Det finns många sköna låtar på albumet men ingen som riktigt sticker eller griper tag i mig, ett jämntjockt album helt enkelt. Inga riktiga styrkor men inte heller några riktiga svagheter, det är ett schysst power metal album helt enkelt.

Jag kan konstatera att Almah är ett solitt power metal-band med intressant stil, fräsch ljudbild och till synes släpper de alltid vassa album – man kan lita på Almah helt enkelt. Men har du redan hört något av bandets tidigare album känns det lite väl förutsägbart och det är definitivt inte lika bra som föregångaren Unfold. Kanske är det för att detta album har lite för lite driv eller att det helt enkelt inte känns som att det erbjuder något vi inte redan hört dem göra betydligt bättre tidigare, det kan vara antingen eller eftersom båda alternativen känns relevanta.

E.V.O är ett album som fungerar bra, ett solitt album utan svagheter. Synd bara att det också är ett album utan riktiga styrkor, det bjuder på elva sköna låtar men ingen som känns riktigt vass. Om ni gillar Almah sedan tidigare är oddsen goda att ni gillar detta album också eftersom det är ganska precis likadant som vad de gjort tidigare, men kanske inte lika bra som då.

Label: Pride & Joy Music /GerMusica
Angra/Kamelot/Masterplan