Cover art by Ryohei Hase
Band photos by C.J. Jenkins
Band logo, booklet, and additional designs by Bryce Moulton

Released 2016-11-18
Reviewed 2016-11-23

asenseofgravity.com

Sex artiga och välutbildade herrar som skapar metal, kan det vara något? Det är åtminstone på det viset amerikanska A Sense of Gravity beskrivs på hemsidan. Vi har fått ta del av deras andra album Atrament som de släpper på egen hand, en 68 minuter lång historia av det progressiva slaget. Ett ganska kul skivomslag får den som inhandlar detta album och innehållet är inte heller fy skam.

Progressiv metall är som indikerat vad dessa amerikaner har att erbjuda, mycket varierat med en hel del djup och riktigt vass produktion. Många beprövade knep ur den progressiva skolan används flitigt, vi känner igen inspirationen från kanske främst Dream Theater. Men de kryddar också anrättningen med lite brutalare tongångar och jag tycker sångaren klarar av att sjunga både vråligt och rent på ett ganska bra sätt. Det gör att det känns som att Atrament är en intressant och varierad musikalisk resa, även om den inte direkt bjuder på några överraskningar och kunde har varit lite kortare.

De hade gärna fått kapa bort videospåret Echo Chasers för det är inte speciellt bra, i övrigt tycker jag låtmaterialet är av riktigt bra kvalité – speciellt kanske de första två spåren som verkligen tilltalar. Men hela albumet tilltalar väl egentligen mycket. Samtidigt tycker jag dock att de hade kunnat prova lite mer spännande grepp och inte bara låna från andra band rakt av, det känns väldigt tydligt varifrån idéerna kommer och de är kanske inte riktigt från de artiga och välutbildade filurerna som utgör detta band.

Till slut ger jag ändå bandet tummen upp och ni som gillar progressiv metall kommer att tilltalas av detta, de lånar ju trots allt friskt från de bästa och sätter åtminstone en lite egen krydda på helheten. Jag tycker att Atrament är en riktigt underhållande musikalisk resa och rekommenderar den, dock med reservation för dem som inte vill ha sin musik alltför komplicerad – det kräver att man ger detta album lite tid och lite uppmärksamhet, som det så ofta gör med progressiva band.

Tre liknande band: Dream Theater/Sleepytime Gorilla Museum/Meshuggah