Mixed and mastered by Jörg Uken of Soundlodge Studio, Germany
Cover and booklet art by Alex Tartsus

Released 2015-10-30
Reviewed 2015-11-21

visionary666.com

vic records

Holländsk dödsmetall, det är vad detta visionära band kan beskrivas som. En nykomlig på scenen och eftersom de tillskansat sig Jörk Ukens hjälp med sin ljudbild kan det definitivt vara intressant med tanke på att den herren skapat några intressanta ljudbilder i sina dagar. Annars är ju inte direkt dödsmetall den mest sexiga av musikgenrer, speciellt inte när man går in på den mer traditionella formen av densamma. Och det är just i det facket detta band kan placeras.

Snabbt, intensivt och massivt beskrivs det som och jag kan väl i viss mån instämma i det påståendet. Hyfsat driv är det, sången är sådär skönt guttural och faktiskt inte alls lika tråkig som sånginsatserna i denna genre generellt är. Det är vält inte direkt visionärt om man säger så, förutom kanske gitarrsolona som faktiskt känns riktigt melodiösa och snygga för att tillhöra denna genre. Överlag är det musik som är väl definierad och det är inte det här ofta formlösa brölet som väldigt mycket traditionell dödsmetall brukar vara. Visst, det sticker väl inte direkt ut speciellt mycket men det är åtminstone snyggt producerat och ljudbilden är relativt fräsch (om man nu kan använda det ordet för traditionell dödsmetall), dessutom är sången bättre är genomsnittet.

En bra dödsmetallskiva, det händer med jämna mellanrum, denna har definitivt ett par väldigt fina förtjänster och kan vara värd att hyllas en aning. Det är ju kul för Vic Records också, att de får en positiv recension på vår sida för ofta brukar vi vara ganska negativa till deras skivsläpp – med all rätt ska tilläggas. Detta album har dock en skön ljudbild, trevliga gitarrer och inte det gamla vanliga brunstvrålandet - det låter ganska kompetent och jag tycker att det kan vara ett album värt att titta lite närmare på. En del grottmänniskor som kallar sig fans av en visst underart av denna genre kanske dock inte instämmer eftersom det inte låter exakt som något gammalt album som en gång bestämdes vara formatet för hur musik som denna ska låta. Det finns mycket bra att säga och skriva om detta album då det är ett nytt band som faktiskt känns som att de bidrar med något och inte bara emulerar vad andra redan gjort. Kul.

Visst är det kanske inte direkt unikt och i mitt tycke kanske denna genre redan gjorts färdig för lång tid framåt, det är vårt att skapa något relevant inom den traditionella dödsmetallen men detta känns åtminstone som att det är något i riktning mot det. Inte för att det är lysande och briljant men det är åtminstone ett underhållande album som går att lyssna på, som man kanske till och med väljer att lyssna på, till skillnad från den övervägande majoriteten av denna genre. Visionary666 har kanske en lite visionär tanke med sin dödsmetall och det kan göra att det kan tänkas finnas anledning att kolla upp deras fina debutalbum.

Label: Vic Records
Tre liknande band: God Dethroned/Sinister/Dew Scented