Beth Hart - piano on Light Vein

Released 2015-08-24
Reviewed 2015-07-27

universaltheorymusic.com
soundcloud

metal hell records

En universell teori skulle inte vara så dumt, det spanska bandet som döpt sig till detta hade en mystisk tidslinje för ett par år sedan och är nu tillbaka med den mest tilldragande kraften. Senast det begav sig hyllades de ganska mycket i diverse medier, så också i denna webbtidning. Två år har gått sedan det sist begav sig och duons andra album har ett omslag som kanske inte är det mest spännande jag sett, Mystery Timeline som föregick detta andra album hade ett betydligt snyggare skivomslag. Nu är det inte omslaget som är det viktigaste med ett album utan det är det musikaliska så med två års ytterligare erfarenhet, vad har duon att erbjuda sina lyssnare?

Jag skulle nog beskriva det som att det musikaliska utgår från den gotiska metallen, det blandas manlig gotisk sång med kvinnosång precis som på första albumet. Tempot är inte speciellt högt men det är varierat precis som det är stilistiskt och inspiration tas från diverse olika genrer så det spelar inte helt på en sträng utan lyran innehåller ett flertal strängar och tar oss i diverse musikaliska riktningar, det påminner mycket om det första albumet vi hörde från dem. Detta album är lite snyggare producerat, med bra djup som gör albumet hållbart under en längre tid för den som återkommer ofta. Känslan är väldigt bra, bra djup och dramatik i den musikaliska bilden och jag skulle beskriva det som en utveckling av vad bandet tidigare gjort, en naturlig uppföljare till Mystery Timeline, en som är lite modernare och lite snyggare producerad.

De har bra driv och de håller det kort med bara 36 minuters speltid på nio spår, det är ett riktigt välgjort album och jag tycker att det är ett steg framåt i jämförelse med debuten. Deras låtar har bra känsla och djup, bra drama och riktigt trevliga låtar. The Most Attractive Force är ett attraktivt album som jag uppskattar att lyssna på, det är bra känsla och även om sånginsatserna båda är ganska alldagliga så fungerar de riktigt bra på detta album där alla låtar håller väldigt hög kvalité. Och det är inte ett album du bara uppskattar en stund, det finns ett djup i låtarna som gör att albumet har en ganska bra livslängd och det är ett riktigt bra album som bör tilltala de flesta av våra läsare.

Jag tror att titelspåret är mest tilltalande i mitt tycke, men alla nio spår på albumet håller god kvalité. Det finns ingenting att anmärka på när det gäller detta album, det är bättre än det föregående och har många trevliga låtar, jag måste säga att Universal Theory är ett av de bättre banden som dykt upp de senaste åren och deras två hittills släppta album är ett tydligt bevis för detta – väl värda att titta närmare på.

Label: Metal Hell Records
Tiamat/Type O Negative/The Gathering