Oliver Hartmann - vocals

Produced by Michael Voss

Released 2015-12-04
Reviewed 2015-11-13

theboyscoutrocks.de
sonic revolution

En pojkscout från Tyskland, en herre som tycks väldigt fascinerad av amerikansk kultur. Vi får en uppsättning klassiska rocklåtar på detta album som är scoutens variant av den där amerikanska vägen som är så klassisk inom deras kultur. Albumet kommer i en begränsad CD-utgåva som också innehåller pojkscoutens första album Blood Red Rose som släpptes 2012. Det nya albumet innehåller tio coverlåtar och en diger gästlista med Oliver Hartmann, Paul Shortino och Jeff Scott Soto för att nämna några av sångarna vi kan höra på detta album.10 covers är vad vi får, bland dem inte helt oväntat Born to be Wild och Get Your Kicks on Route 66.

Musikalisk är det ganska typiskt traditionell hårdrock, inga konstigheter, det låter lite amerikanskt får man nog säga. Det låter ganska typiskt för ett samlingsalbum och ljudbilden präglas ganska mycket av coverlåtarnas ursprungliga stil för jag tycker att denna pojkscout blir väldigt trogen originalen och ibland kan det vara svårt att se poängen att göra covers överhuvudtaget. För den som köper den begränsade upplagan jag fick finns det också ett extra album som känns lite mer värt besväret, ett lite mer eget skapat album även om det stilistiskt inte heller har mycket att erbjuda egentligen. Kvalitativt utfört är det i alla fall och sångarna håller ganska god kvalité, även pojkscouten sjunger bra på de låtar där han står för rösten.

Vad man tycker om detta album beror nog mycket på vad man tycker om dessa låtar i original, Born to be Wild känns som en tråkig kliché. Journeys Wheel in the Sky låter helt okej även om Paul Shortino kanske inte är rätt röst för den låten och avslutande Hallelujah känns helt onödig. Det finns en del riktigt vassa låtar, Jukebox Hero med Oliver Hartmann på sång är bäst och Because the Night som också är riktigt medryckande och bra. Generellt sätt tror jag inte att man blir besviken på ett album av denna kvalité men det är också svårt att bli speciellt hänförd av vad man får höra.

Ett helt okej album kort och gott, bra låtar, bra gjorde covers och bra sångare. En schysst bonusskiva och i allmänhet underhållande utan att egentligen glänsa exceptionellt mycket på något punkt. The Boyscout och hans Route 66 kan definitivt benämnas som värt att kolla upp, speciellt om man gillar amerikansk bilåkarrock.

Label: Sonic Revolution
Bonfire/Journey/Rainbow