2007: Double Vision
2011: Fireworks... still alive

Released 2012-05-25
Reviewed 2012-06-20

bonfire.de
yesterrock

Bonfire vänner av våra vilda vänner i naturen och runt om i världen, jag talar förstås om vargar, björnar, lejon, tigrar och alla andra djur, stora som små. De tyckte att idén att återinspela deras gamla dänga Cry For Help till förmån för djuren skulle vara en smart idé så sagt och gjort och nu finns den ute och en euro av varje såld EP går till PETA till förmån för djuren. Ett album gjort av i ett gott syfte för att hjälpa de skyddslösa, mycket bra Bonfire och de gör det med ett starkt budskap i nämnda spår som har lite annorlunda lyrik i nytappningen.

"Who sheds a tear for the crocodile
That you carry as a bag?
Does your mink coat still keep you warm
When you think about its fate?
It ain't just another protest song
About laboratory crimes
It's also a cry for help
For the cowards of our time."

Det är en EP om sex spår där tre utav dem är olika versioner av Cry For Help, en akustisk, en radiovariant och en längre variant, sedan får vi två livespår och ett ytterligare spår. Albumet har också ett spännande omslag som känns lite nyhetsrapporterande men samtidigt tänkvärd kring det tema de satt på EPn.
Musikaliskt känns det igen som Bonfire med tydliga refränger, väldigt melodiöst men samtidigt är det lite sådär rockigt rått vilket gör det till en klassiskt ljudande rockskiva. Ljudbilden i livelåtarna är bra och den första av dem känns inte det minsta live förrän i slutet av spåret. Ljudbilden är ren och välputsad men med en liten glimt av klassisk rockighet, en levande känsla kan man beskriva det som. Det är en EP om sex spår med en speltid om 24 minuter, inte den mest varierade EP man kan tänka sig men det finns några spår.

Jag tycker att titelspåret är grymt bra oavsett vilken version man väljer att spela men när det gäller de övriga tre spåren känns de mest som utfyllnad och därför blir EPn lite sådär totalt sett, men visst den stödjer ett bra ändamål och dessutom får du ett riktigt bra spår och ett snyggt skivomslag så det är en EP väl värd att investera några kronor i.

Så, om ni vill göra lite nytta för världen med er konsumtion kan ni alltid köpa denna EP, titelspåret ensamt gör den värd pengarna och som om inte det vore nog så går en del av nämnda valuta till en djurrättsorganisation vilket förstås är vettigt. Nåväl, med ett överjordiskt titelspår och resten utfyllnad är detta helt klart en godkänd EP som ni definitivt bör köpa.

Label: LZ Records/Yesterrock/Germusica
Tre liknande band: Night Ranger/Gotthard/Foreigner