Produced by StrongHeart and Marcus Eliasson
Mastered by Hans-Erik Jansson at Hit-Verksta'n
Layout and band photos by Nikdesign

Released 2014-10-24
Reviewed 2015-01-06

strongheart.se

Svenska Starkhjärtat skriker ut sina rocklåtar högt. Det är deras debutalbum som de skickat till oss på Hallowed med en önskan att vi ska skriva om det. Och varför inte? Jag har kört detta album i bilen ett antal gånger nu och på grund av tidsbrist i slutet av förra året har det fått snurra många gånger innan jag så äntligen fått möjligheten att skriva om detsamma. På många sätt ett typiskt rockomslag med bandets medlemmar i fula rockposer.

Tio spår med rak hårdrock, kvinnlig sångare som har god pondus och bra energi. Det är ofta bra driv och energi i låtarna och det är dessutom kort och koncist, precis vad man kan förvänta sig av ett rockalbum. Snygg produktion, bra ljudbild som är både modern och sådär lagom skitig för att intressera lyssnaren. Vad man kan förvända sig skrev jag tidigare, inga överraskningar musikaliskt utan det är hårdrock utan krusiduller helt enkelt. Man kan förstås efterlysa lite eget tänk för musik man börjar associera till olika band som kommit tidigare tenderar att drunkna en aning i det ständiga surret från en genre som denna, men givetvis ser många det som positivt att spela ut nostalgikortet eftersom det leder till att många kan ta till sig musiken lätt och direkt.

Det är ett väldigt bra album, bra driv och energi som jag varit inne på. Starka låtar överlag och som musiklyssnare kan jag definitivt starkt tilltalas av detta med sin välbekanta stil och ljudbild, det är enkelt och underhållande utan konstigheter. Som recensent och kritiker däremot är det svårare att se vitsen med detta album, det har ju gjorts album som detta så många gånger förr och vad erbjuder det som de andra saknar? Svaret är ingenting, tyvärr. Därmed inte sagt att hårdrocksälskaren ska ha överseende gällande detta album för om du gillar den här typen av musik kan jag tro att du kommer att finna detta album väldigt trevligt.

Det finns en räcka bra spår på detta album men jag håller det tredje, Lady Lynn som det allra bästa. Sedan är också inledande Friday Night värt att nämnas för det är en riktigt vass inledning, näst sista Withered White Rose är ett annat trevligt spår värt att nämna. Underhållande album som hårdrockaren med alla sannolikhet kommer att finna väl värt att ge en stund av sitt liv, jag kan rekommendera er som gillar enkel och rak hårdrock att titta närmare på detta fina album.

Label: Epos MD
Tre liknande band: Sister Sin/Heart/Hydrogyn