Mastered by Jens Bogren
Artwork by Jan Yrlund

Released 2015-11-20
Reviewed 2015-10-29

signum-regis.com

ulterium records

Jag minns Signum Regis debut från de tidiga dagarna av Hallowed, den släpptes 2008 och jag minns att det var ett bra album med mycket kompetente sångaren Göran Edman som röst. Många år har gått sedan dess, Signum Regis har hunnit med ett par album och en EP, detta är bandets fjärde kapitel som gör upp räkningen, kanske med det förflutna. Bandet har en annan sångare nu än första gången jag hörde dem, och ett mycket snyggare skivomslag och en del kompetenta herrar har stått för mastring och det där. Så vad ska vi då säga om detta nya album från Signum Regis? EPn från tidigare i år lovade gott så man kan ju våga hoppas i alla fall.

Musikaliskt är det melodiös heavy metal, keyboardsen spelar en tydlig roll och bandet bygger sin musik på tydliga melodier och refränger men också lite mer snygga subtila detaljer som kan addera ett extra djup till albumet. Fräsch ljudbild, musikaliskt lätt att känna igen, de bryter knappast ny mark men känns inte heller som gammal skåpmat – det är ett album som ger ett balanserat uttryck. Bra sångare, kanske inte av samma kaliber som Edman men han bär definitivt låtarna väl. Albumet kan också beskrivas som varierat, ganska väl avvägt när man ser till speltid och det finns ett djup som gör att det bör hålla även för mycken upprepning. En väldigt kvalitativ produktion skulle jag vilja beskriva det som, helt klart ett album som realiserar det som föranades med EPn de släppte tidigare i år.

Jag tycker att styrkan i detta album ligger i detaljerna, hur de små keyboardmattorna, den där lilla atmosfären som adderas och så vidare, skapar ett djup och en känsla av att man hela tiden upptäcker något nytt varje gång man lyssnar på albumet. Para det med ett par riktiga höjdare som de flesta power metal-band skulle döda för att ha i sin arsenal. Det är riktigt bra faktiskt, det bevisar också att man inte behöver göra så stora avsteg från normen för att skapa något som känns relevant och fräscht. Jag har svårt att se hur man inte skulle kunna gilla detta album, det har allt man behöver – som riktigt vassa låtar, stort djup, variation och en känsla av musikalisk dramatik. Det finns väl inte direkt något svagare spår och albumet som helhet fungerar precis lika bra som hitspåren skulle kunna göra om den här typen av musik fick speltid i radio. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera Signum Regis till ett utomordentligt lyckat power-/heavy metal-album som jag bara kan rekommendera till alla som läser detta webbmagasin.

Hitlåtar har jag redan tidigare nämnt men inte vilka de är, ett av dem är andra spåret Secret of the Sea som har en refräng som gör att det direkt griper tag i mig, och tack vare att låten har ett bra djup har jag ännu inte tröttnat på att trycka på repeat. The Magi är ett annat spår som fångar mitt intresse lite extra och samma sak gäller det näst sista spåret The Kingdom of Heaven. Snygga pianon i avslutande Bells are Tolling är också värt att nämna, egentligen borde jag räkna upp majoriteten av spåren på detta album för att allt jag hör på det är riktigt tilltalande. Signum Regis har definitivt träffat helt rätt med detta album och det är inte så ofta vi hör heavy-/power metal av denna kaliber.

Label: Ulterium Records
Tre liknande band: Helloween/Impellitteri/Theocracy