Denmark in 2015
Album artwork by Jan Yrlund

Released 2015-05-08
Reviewed 2015-06-13

signum-regis.com

ulterium records

Genom stormen tar sig Signum Regis och bjuder oss på en ny EP. Det slovakiska bandet har sedan tidigare tre album på sitt samvete, ny sångare har de också och konstnären Jan Yrlund har återigen skapat ett intressant skivomslag som visar denna dramatiska storm. Kvintetten har flugit under vår radar de två senaste albumen, men debuten som sjöngs av Göran Edman var väldigt trevlig om än kanske lite stelbent. Nu har ju många år gått sedan dess och de har hunnit med både album och sångarbyte sedan dess vilket förstås leder mig till att återigen lära känna detta band.

Genom stormen bjuder på sex spår, bland annat All Over the World som hördes på debutalbumet i ny version. Det är klassisk melodiös hårdrock, kanske lite inslag av neoklassisk metal också. Kluriga gitarrmelodier, ganska bra variation över de sex spåren, snygg produktion och dramatiskt djup. Imponerande ljudbild, jag skulle kunna beskriva som en riktigt kompetent power metal-produktion. 30 minuters speltid, får vi på detta album vilket jag kan tycka är ganska långt för en EP, men vadhelst som får deras båt att flyta antar jag.

Det börjar väldigt bra, bra driv och energi i början men jag tycker senast att det somnar av lite mer mot slutet och kvalitén från inledningen bibehålles inte riktigt hela vägen till slutet. Nya sångaren tycker jag håller väldigt god kvalité, det blir lite ytligt överlag, djupet för att hålla intresset ordentligt uppe finns inte riktigt. Det är som många EPs brukar vara, det känns väldigt ofta som att banden inte lägger lika mycket energi på en EP som ett album, oftast precis som på detta album finns ett par vassa spår och en tre-fyra utfyllnadsspår. Men de bästa spåren är riktigt grymma, och medryckande medan resten av spåren inte känns speciellt minnesvärda.

Inledande Living Well är klart bäst, och andra spåret Through the Desert, Through the Storm är näst bäst och därefter följer fyra spår som inte direkt sticker ut i en genre som är väldigt överbefolkad. Jag rekommenderar att ni som gillat bandet sedan tidigare och som uppskattar genren tittar närmare på denna EP, de första spåren är definitivt power metal när den är som bäst – synd att resten av spåren inte riktigt håller samma kvalité.

Label: Ulterium Records
Brazen Abbot/Yngwie Malmsteen/Vindex