Cover Art: Dimitar Nikolov
recorded at Leon Studios in Karlstad

Released 2015-04-10
Reviewed 2015-04-23

lancermetal.com
despotz

Jag gnällde rätt mycket på Lancer för deras plagiat till debutalbum för två år sedan. Nu är de tillbaka på ett nytt skivbolag och tro det eller ej men stundtals låter det ännu mer plagierat på den här skivan!

Vi börjar i rätt ände, tycker jag. Vad gör de bra? De spelar sina instrument bra, de har en bra produktion, de låter som ett etablerat och budgetstarkt band som kan sina grejer. Låtarna faller i en härlig mix av heavy och power metal som för tankarna till många storheter från dessa genrer. Det kan vi inte ifrån dem, de gör det helt enkelt jävligt bra! Men… med alla dessa verktyg, varför försöker de inte ens göra något originellt?

Jag ska ge Lancer ytterligare ett beröm för vad som hänt sedan debutskivan och det är att det är betydligt större variation på låtarna på ’Second Storm’ jämfört med debuten som lät ganska lik hela vägen igenom. På ’Second Storm’ varierar tempo och stil betydligt mer men det handlar fortfarande om rena plagiat när de spelar. Låt efter låt handlar det egentligen bara om vilket band de plagierat och på förra skivan var det kanske tre-fyra olika band medan man med denna i alla fall hittat en sju-åtta olika band att stjäla riff från. Originaliteten är beklagligt frånvarande i de flesta av dessa nio låtar men den goda nyheten är att de faktiskt också hittat ett par som inte låter rakt av plagierade och det var trots allt det jag önskade mig av en uppföljare från bandet.

Så hur låter ’Second Storm’ egentligen? Ja, som en orgie av snabba gitarrer, smattrande trummor och falsettskrik. De trallvänliga refrängerna är lika närvarande som klichélyriken och enda sättet de kunde trycka mer på 80-talsknapparna är egentligen om de dessutom haft en 80-talsaktig produktion på hela härligheten. Jag tänker inte sticka under stol med att jag gillar 80-tals power metal men jag måste säga att jag är ännu mer förtjust i originalitet och den är i slutänden lika lite närvarande på den här skivan som deras debut. Några låtar är mer egna (Iwo Jima och Aton t.ex.) men det kompenserar de med att vissa låter ännu mer plagierade (lyssna bara på Running From The Tyrant och Steelbreaker som exempel).

Så gillar du power metal? Gillar du heavy metal? Gillar du 80-tals metal? Är du svag för snabbt spelad metal med vissa bombastiska element? Bryr du dig inte om ifall musik kommer med något nytt eller inte? Tycker du det är bra att det kommer nya band som tar över när de gamla blir för gamla även om de inte har något eget att komma med? Om du svarat ja till någon av dessa frågor kommer du ha en kalasdag när du får ditt exemplar av Lancers ’Second Storm’. Har du högre krav än så kan du säkert acceptera Lancer men de blir aldrig ett respekterat band om de fortsätter så här. Plus och minus blir i slutänden noll. Lite bättre än debuten men originaliteten saknas fortfarande.

Label: Despotz
Tre liknande band: Helloween/Iron Maiden/Hammerfall