Mike Portnoy

Mixed & mastered by Jens Bogren at Fascination Street Studios

Released 2014-10-27
Reviewed 2015-01-28

hakenmusic.com
insideout

Haken bjöd på ett väldigt trevligt album i The Mountain 2013 och sent 2014 släppte de en liten uppföljare till denna som de kallar Restoration, en EP om tre spår på 34 minuter. De är tre spår från bandets demo som de nu omarbetat till bandets nuvarande tappning utav den nuvarande sextetten som innefattar en ny bassist men det är faktiskt så att tre ur bandet inte var med när dessa låtar spelades in i sin ursprungliga tappning och eftersom bandet har utvecklats väldigt mycket sedan dess har de gjort helt nya varianter av låtarna som inte bara är nyinspelningar med en ny tappning eftersom det skulle vara fult mot fansen, det är helt nyfantiserade versioner, det ska bandet ha heder för. Fyndigt att de söker vara relevanta och inte bara försöker återsälja gamla prylar, sådant gillar jag.

Tre spår på denna EP, det sista är nästan 20 minuter långt. Progressiv rock, progressiv metal kan det också beskrivas som. Varierat, dramatiskt, progressivt med intressanta tempoväxlingar och stilistiska växlingar är vad bandet har att erbjuda på denna EP. Riktigt snygg produktion, kompetent musicerande och allt det där, det finns ingenting att direkt anmärka på. Förstås en EP med mycket djup och en EP som kan lyssnas på ett antal gånger utan att man ändå tröttnar, det finns mycket detaljer att hitta för den som gillar sådant. Det är lite av ett musikaliskt äventyr även om jag tycker att det saknas lite för att den ska nå fram till samma nivå som albumet The Mountain som kom 2013.

Restoration är bra och det kanske finns en poäng i att skaffa den för fans av bandet och för dem som äger deras demo där dessa låtar finns i ursprunglig version. Jag personligen hade sett en större poäng att ha de här tre låtarna som en bonus på ett nytt album eller liknande. Det finns egentligen som sagt inget att anmärka på och låtarna är ordentligt omarbetade men det är fortfarande gamla låtar även om de är i ny tappning och för min del hade de faktiskt kunnat skriva två nya låtar, inleda med dessa och skapa ett album på det viset – det hade varit betydligt mer intressant. Jag har faktiskt lite svårt att se vitsen med EPs i dagens läge.

Bäst är det långa avslutande Eposet som jag tycker avrundar allt riktigt snyggt. De lyckas skapa ett nitton minuter långt spår som håller intresset uppe hela vägen, det är starkt och hade resten av EPn varit av den kalibern hade jag nog slängt på ett extra H på betyget men nu är det inte så och jag kan konstatera att deras senaste album är ett bättre val om du är nyfiken på Hakens musik.

Label: InsideOut
Genesis/It Bites/Yes