Artwork by Pol B Artworks
Photos by Marie Korner

Released 2015-03-27
Reviewed 2015-03-14

godsized.co.uk
metalville

Tung ligger kronan framför giljotinen där korparna ivrigt väntar på nästa offer, det finns några fåglar av den sorten Corvus Corax som den heter på latin på detta skivomslag. Det kan tyckas som att omslaget vittnar om något av revolutionär natur, det är ganska snyggt skivomslag. De har använt sig av Pledge music för att skrapa ihop lite pengar, på deras sida kan man fortfarande förbeställa detta album och en del signerade prylar, för den som nu önskar. Jag har ju redan fått ett fysiskt exemplar så jag är nog inte så intresserad men annars skulle jag kanske beställt en signerad variant. Jag har recenserat detta band tidigare och till skillnad från ett par andra jag hade recenserat så kom jag ihåg att jag skrivit om deras trespårs-EP från 2010 och den var bra men lite kort. Nu får vi ett album, deras andra album i karriären, är den så revolutionär som den verkar?

Välkommen till helvetet leder oss in i detta album som bjuder på modern, tung rockmusik. Snyggt producerad men rejäl tyngd och energi, en klassisk rocksångare bjuder på orden och det framförs utan konstigheter och med en ljudbild som är mer rakt på än invecklad. Inte direkt någon musikalisk revolution, kanske att den redan skett och bandet missade den och således bjuder på musik mer stiliserat i det förgångna. Det är riktigt välgjort, sångaren är bra och variationen över albumet är hyfsat bra för ett album ur denna genre, elva spår och en lagom lång speltid är vad vi får på detta album.

Ett bra album tycker jag att det är, alla låtar håller en hög kvalité och albumet är underhållande att lyssna på. Man tar till sig musiken fort och det finns ett tillräckligt stort djup i albumet för att det skall hålla hela vägen från start till mål och för upprepade genomspelningar. Jag tycker att bandet gör bra ifrån sig, man kan kanske anmärka på bristen nytänkande och sådant men på något sätt känns de ändå hyfsat fräscha och relevanta så denna lilla brist på originalitet är egentligen inget jag tänkt så värst mycket på när jag lyssnat på Heavy Lies the Crown – jag tycker att det är ett riktigt bra album.

Jag noterade tidigare att alla låtar är bra men för mig finns det ändå ett par som står ut en aning, första spåret Welcome to Hell är väldigt bra och sedan tycker jag även att det sjunde spåret Forgotten Friend är väldigt trevligt, två snygga kronor på ett i övrigt väldigt solitt album. Inget att slänga till gamarna med andra ord, däremot väl värt att titta närmare på – speciellt om du gillar tung rockmusik. Släng några av dina tunga kronor på en kassadisk och köp detta album, det känns definitivt värt pengarna.

Label: Metalville
Tre liknande band: Down/Alter Bridge/Clutch