Produced by Rick Beato
Mixed and mastered by Rick Beato and Ken 'GL' Lanyon at Black Dog Studios, Stone Mountain, Atlanta

Released 2015-02-23
Reviewed 2015-03-03

furyon.net

dream records

Tillbaka är Brittiska Furyon med sitt andra album som fått namnet Lost Salvation. Det har gått tre år sedan bandets debut såg dagens ljus, ett album som vi på Hallowed faktiskt tyckte om. Nu har de ett nytt skivbolag, någon mindre förändring i sin femma och förstås tio stycken nya låtar. Samma producent och så vidare, det finns definitivt fog för optimism för den som gillat bandets debutalbum. De är också tillbaka med ett ganska intressant skivomslag och med en hel papperslapp innehållandes spännande citat som berättar hur förträffligt albumet är, synd bara att många av dem är från källor som den mer idoge recensionsläsaren sedan länge insett är fullkomligt värdelösa som referensram eftersom de säger att alla album de hör är fantastiska – så också detta. Men det är inte promotionfirmans val av citat vi ska recensera här utan detta nya fina album från Furyon.

Melodiös hård rock-/metalmusik är vad vi bjuds på med detta nya album, lite spår av AOR och sådant spännande. Bra sångare med rejält driv i rösten, riktig pondus tycker jag att han har. Snyggt gitarrlir också, jag tycker att bandet visar väldigt stark energi i sin musikaliska framtoning, medryckande melodier och refränger avlöser varandra från start till mål. För er som hört bandets tidigare album kan jag som jämförelse säga att detta album dels är bättre producerat och dels har ett betydligt mer intressant låtmaterial. Visst, de kanske inte sticker ut så mycket, det är stilistik vi känner igen från band vi hört för och om vi ska klaga på något så är det just den saken: att det kanske saknas lite i form av nytänkande men det finns ändå saker som gör att Furyon känns som just Furyon och inte ännu än tråkig klon som bara önskar låta som något de hört under sin uppväxt.

Bra album, inget snack om den saken. Sköna låtar med bra driv och massor av energi. Definitivt ett underhållande album, dessutom med ganska god variation. De gör helt enkelt vad de gör riktigt bra, de har definitivt vuxit sedan debuten och lyckats väldigt bra med det där svåra andra albumet – kanske hade de sparat tio vassa spår som fick hoppa över debuten. De är dessutom intelligenta nog att göra det kort och koncist med 44 minuters speltid lyckas de behålla dynamiken från början till slut, det är alltid något som tycks behöva applåderas i dagens värld när många tycker att en timme AOR-album är vettigt – det är nästan aldrig så. Furyon har förstått att ”less is more” och har därför också sett till att inget på detta, deras andra album känns som utfyllnad.

Titelspåret tillsammans med Left it With the Gods är albumets stora höjdpunkter, bra energi, bra driv och riktigt underhållande. Det är spår som gör att man gärna återvänder till detta album som definitivt kan rekommenderas till alla er som gillar lite enklare hårdrock med mycket melodi och med mycket driv. För vissa hårdrocksfanatiker kan detta vara den frälsning de letat efter, jag tycker att du ska ge Lost Salvation en chans.

Label: Dream Records/Cargo Records/Rock N Growl Promotion
Tre liknande band: Midnight Blue/Black Stone Cherry/Alter Bridge