Felix McDowell - Bass (Disorder/No Longer Young)

mixed and mastered by Tue Madsen at Antfarm Studio, except Disorder mixed by Beau Hill.
Artwork by Anders Ebenholz

Released 2015-03-24
Reviewed 2015-02-16

thedriftwoodsign.com

Svenska bandet The Driftwood Sign erbjuder oss sin debut-EP med ett omslag som inte vill hålla skivan på plats i detsamma – kanske är tanken att den ska ockupera en plats i skivspelaren hela tiden. En gitarrist på väg till arenan är omslaget som jag tycker är ganska flott, minimalistiskt med snygg färgkod. Intressant utseende på denna EP som är mixad och mastrad av mycket kompetente Tue Madsen med Beau Hill som mixare av det avslutande spåret Disorder som också finns på video i denna recension.

Musikaliskt är det drivvedsrock på hög nivå, inte något flytskrot och liknande här inte. Det är klassisk hårdrock sjunget med klassisk stämma och snyggt producerat med bra driv genom fem låtar och knappa 25 minuters speltid. Hygglig variation över dessa också. Eftersom det är lite kort kan det vara lite svårt att greppa bandets musik, EPs kan vara ganska spretiga också då det är svårt att skapa ett sammanhang på kortare tid och färre spår men jag tycker att bandet lyckas bra rakt igenom och det känns väl sammanvävt och man önskar gärna lite mer när det tar slut.

Det är också bra att bandet inte trampar ner i nostalgispåret utan sätter sin egen prägel på något som är väldigt bekant och börjar bli ganska uttjatat då det börjar vimla av band som önskar de vore som till exempel Alter Bridge. Nu säger jag inte att de direkt är ljusår därifrån heller då de spelar i samma genre så det är klart att den här nostalgifaktorn kan bli ett element i deras musik men den är inte huvudelementet och The Driftwood Sign är ett band jag tänker snare på bandet än att försöka placera från vilket band, låt, o.s.v., som de snott sina riff och melodier. Bra gjort där, en intressant EP som jag kan rekommendera till er som gillar denna genre och troligtvis också för många andra.

För mig är nog inledande Leech och avslutande Disorder de spår som står ut mest men helheten är bra och jag gillar alla spår så de står inte ut sådär våldsamt mycket. Det har varit en underhållande lyssning på denna EP och musiken har definitivt fungerat bra i bilen då mina normala resor är ungefär lika långa som EPn i fråga vilket gör den till en perfekt bilkamrat för mig men jag kan inte undgå att känna lite att ett album ändå hade varit roligare och hoppas att bandet tar sig dit så småningom. Så för att få se ett sådant album tycker jag att ni ska köpa på er ett gäng av denna EP.

Tre liknande band: Alter Bridge/Creed/Shinedown