Produced, recorded and mixed by Richard Chycki in Toronto, Canada
Mastered by Richard Chycki in Toronto, Canada
Art Design by Aleks Sanchez

Released 2012-11-05
Reviewed 2013-01-18

eldoradorockband.com

I världens minst pålitliga uppslagsverk Wikipedia kan jag läsa detta om Eldorado: ”Eldorado (spanska el dorado ”den förgyllde”) är en mytologisk utopi som är placerad någonstans i Sydamerika och fylld av rikedomar och guld. Myten uppstod hos och spreds av de spanska conquistadorerna på 1500-talet och bidrog till att locka mängder av expeditioner till Sydamerika. Förmodligen är ursprunget till myten en indiansk ritual där den nye hövdingen pudras med guldstoft vid sitt tillträde – därav namnet.” Det är också ett spanskt rockband som ger ut album på spanska och engelska, detta är ett album i ordningen av album de släppt. Det har ett fult skivomslag men häftet är väldigt snyggt och intressant men är bandet intressant och spännande?

Klassisk hårdrock handlar det om, snyggt producerad sådan med en skön energisk känsla som för tankarna tillbaka till band som var stora under sjuttiotalet. Med en bluesig känsla över rockmusiken rockar Eldorado på ordentligt och deras musik kan med största sannolikhet tilltala sjuttiotalsnostalgigern men också rockälskaren kan nog uppskatta musik som denna. Albumet har ganska bra dynamik och är inte för långt heller, låtarna är hyfsat varierade men hålls inom en övergripande ljudbild. Det känns som att det är ett ganska moget och kompetent band jag lyssnar till när jag spelar igenom detta album. Kanske inget som bryter direkt ny mark inom genren utan det känns som att det är ganska typiskt sjuttiotalshårdrock och det kan förstås vara kul.

Jag tycker att Eldorado är bra, kanske inte det mest spännande eller mest dramatiska album jag stött på men visst är det ett underhållande album att lyssna på. Det ger kanske inga direkt bestående men, men visst är det kul att lyssna på och det finns en och annan höjdpunkt som förnöjer lite extra. Jag tror dock inte direkt att jag är en i bandets målgrupp som jag antar är snubbar i femtioårsåldern som har en romantiserad bild av hur underbart allt var på sjuttiotalet. Jag gillar detta album men jag tycker inte direkt att det är fantastiskt, så det kan rekommenderas till de som gillar sjuttiotalsrock men kanske inte lika mycket till resten av oss.

Bäst av allt på detta album är den finfina avslutningen och hade resten av albumet varit av den kvalitén hade jag givit ett högre betyg, nu är det dock inte fallet. Kort och gott får jag dock avsluta med att säga att Edorados antigravitationsljudmaskin är en ganska trevlig sådan, väl värd att undersöka för er som vill ha en maskin som tar er tillbaka till sjuttiotalet.

Label: independent
Tre liknande band: Bad Company/Led Zeppelin/Deep Purple