Jesper Svensson: Drums and Cymbals

Bart Hennephof

Album Painting by: Carl-Johan Redemo

Released 2013-12-02
Reviewed 2014-03-10

whitelimo.se

Ta en tur i den vita limon, en tur genom hemliga ljud, genom ett ljudlandskap av diversitet, av spänning, kanske en dröm i svartvitt. Kom bara ihåg att vakna ifall brand bryter ut. Det är det Göteborgsbaserade bandets debutalbum vi har att göra med och det har prytts av ett snyggt skivomslag. Självproklamerade legender, drivkraft personifierad, okända spanjorer och trollkarlar är vad vi stöter på när vi granskar kvartetten bakom musiken som kan tänkas vara inspirerad av ett band kallat Foo Fighters. Vad ska vi då säga om denna kärra? vart tar den oss?

Inte till några destinationer vi inte tidigare besökt men kanske dramatiskt nog till flera av dessa destinationer samtidigt på ett sätt som vi inte alltför ofta reser genom det musikaliska landskapet. Lite som en målning, snyggare när man granskar på avstånd än på nära håll. Med det menar jag att produktionen känns en aning hafsig när man börjar titta lite närmare, men håller man bara en lagom distans tänker man inte på den saken. jag antar att man kan beskriva den som målad med stora penseldrag för att fortsätta konstmetaforerna lite till. Jag tror dock att vissa skulle beskriva albumet som spretigt, kanske att jag i viss mån kan instämma i den saken även om jag snarare skulle beskriva detta som ett varierat album. Nio spår och knappa 40 minuters speltid, klassiskt rockalbum stilistiskt kanske man kan säga.

Ett riktigt bra album tycker jag, det varierar från arenarock och lite mer lågmäld rockmusik. Imponerande, snyggt, pampigt och intressant är superlativer man kan använda om man vill, och varför inte använda dem när man talar om detta album. De enda egentliga svagheterna jag kan se är att produktionen är lite hafsig när man tittar närmare på det och att albumet kan kännas en aning spretigt, kanske som att det tack vare en liten identitetskris inte riktigt når upp till sin fulla potential. Jag tycker inte det men jag kan har förståelse för att man kan vara av en sådan åsikt om man efter första spåret förväntar sig ett album i arenarockstil.

Första spåret In Case of Fire och andra Spåret Bleeding Alone är de två som är mest minnesvärda enligt min uppfattning. Inte för att följande spår är urtråkiga eller så men de är inte lika vassa som de första, men alla nio spåren är bra och albumet är definitivt väl värt att titta närmare på.

Label: Independent/Triada
Tre liknande band: Foo Fighters/Muse/Biffy Clyro