Artwork and Design by Vidar Extreme Art
Band Photo by Caroline Piper
Boogie From Hell logo by Jonas Beijer

Released 2014-09-26
Reviewed 2014-09-13

metalville

Boogie From Hell är det senaste från Transport League, ett album som egentligen såg dagens ljus förra året men släpps nu antagligen i lite större skala av tyska bolaget Metalville med ett bonusspår. Jag missade albumet senast så jag kan ju skriva om det nu istället. Inte ett jättesnyggt skivomslag men det är ganska talande för vad detta band handlar om. Det är bandets femte album men medlemmarna har när bandet bröt upp bildat bland annat M.A.N. och diverse andra band har sett deras medverkan.

Musik med bra driv, energi, kraftfulla riff och en hel del medryckande refränger bjuds vi på. Bra sväng, sången är grov åt det vrålande hållet med kraftfull framtoning, bra sång för den typ av musik vid bjuds på. Boogierock gone evil kanske man kan kalla det vi bjuds på. Produktionen är bra också, ljudbilden kompletterar låtarna och bringar fram tyngden, svänget och drivet i musiken. Enkelt och kraftfullt, ett okomplicerat recept är vad som genomsyrar detta album. Speltiden är inte överdriven och variationen är bra över de tolv låtarna vi får, det är onekligen ett band som vet vad de sysslar med.

Boogie From Hell är ett schysst album, underhållande att lyssna på med kvalitativ musik, bra produktion och allt det där som gör ett album starkt. Jag gillar detta album, kanske att det saknar det där lilla extra men det finns ett par spår som definitivt kan kallas hitspår. Så på det hela taget tycker jag definitivt att Transport League levererar ett spännande album, kanske inte ett av de bästa jag hört men väl värt att låna ett öra en stund.

Kort och koncist denna gång, bäst är Inledande Swing Satanic Swing och sjunde spåret Barabbas Venomous som har ett riktigt skönt driv och är riktigt medryckande. Så i sina bästa stunder tycker jag att detta album är grymt bra, men det är tyvärr inte alla spår som är så bra då de flesta känns som lite utfyllnad för att komplettera dessa två riktigt vassa spår. Jag rekommenderar det för alla er som gillar bandet sedan tidigare och för er som uppskattar de liknande banden.

Label: Metalville
Tre liknande band: Clutch/Corrosion of Conformity/Mustasch