All tracks by Gyllenhammar except tracks 3 and 8 by Gyllenhammar/Johannesson and track 9 by Gyllenhammar/The Awesome Machine.

Released 2012-10-26
Reviewed 2012-11-18

mustasch.net
eat music
metalville

Ett band som tagit sitt namn från ansiktsbehåring, och ett band som döpt sitt senaste album till ett väldigt långt namn. Men vänta nu säger du svensk som läser, detta album släpptes ju i februari och distribuerades av Sony. I det har du visserligen rätt men Sony tyckte inte att vi behövde skriva om Mustasch men det tycker Metalville som distribuerar det Europeiska skivsläppet av detta album och därför får ni recensionen nu och inte när albumet släpptes i Sverige. Personligen måste jag säga att jag varit väldigt omedveten av Mustasch och det lilla jag jag hört har väl inte direkt imponerat på mig men nu får jag ett helt album att ta ställning till så vi får väl se.

Musikaliskt brukar de kallas stoner metal eller något i den stilen och det kanske stämmer, tung heavy metal med fart, kraft och energi. Väl producerat är det med en ljudbild som passar låtmaterialet alldeles utmärkt och dessutom med en sångare som är riktigt bra. Detta album känns definitivt som en kvalitativ produkt, kort och koncist, kompetent genomfört av ett både erfaret och kompetent band. Men vad ska vi då säga om låtmaterialet? Man kan ju trots allt vara bra och kompetent men göra slätstruken musik, många gör det, men gör Mustasch?

Man kan hålla det för sant att detta album knappast är det mest nyskapande eller unika som hörts, men det är inte direkt slätstruket och tråkigt heller. Jag tycker att detta är ett bra album, bra låtar, bra energi, skön variation och ett album som känns precis lagom långt. Eller sådär positivt för kort där det känns som att när det tar slut kan man spela det igen och sedan igen, vilket är precis rätt längd på ett album. Visst har jag också hört massor av album som är bättre än detta men det är inget som stoppar mig från att avnjuta de nio spåren och den avslutande trafikrapporten, för det är ett väldigt bra album med flera riktigt bra låtar.

Jag personligen håller inledande Speed Metal och det tredje spåret It’s Never Too Late som de två vassaste på albumet men det finns mer att sätta tänderna i för den som gillar energisk hårdrock, och när det gäller just energisk hårdrock finns det få som slår mustasch på fingrarna, det är en sak som är säker. Ett album jag starkt kan rekommendera till den som ännu inte hunnit införskaffa det, det har trots allt redan sålt väldigt bra i Sverige så chansen är att du till skillnad från mig faktiskt redan hört och bildat dig en uppfattning om detta album. Och det låter inte som helvete, så mycket kan jag konstatera men det är klart att det låter ju som en helvetes bra skiva.