Signum (2005)

killer production at Westland Studios in Dublin, Ireland

Released 2014-02-18
Reviewed 2014-03-22

thyworshiper.com
pagan records

Polacker baserade i Irland, det är dagens Thy Worshiper som nyligen släppte sitt tredje album. Inte världens flitigaste band kanske men å andra sidan har de tydligen varit lite overksamma under perioder men deras första album släpptes redan 1996 och nu snart 20 år senare kommer alltså det tredje albumet. Det har en polsk titel som översatt betyder Svart Vild Röd. Låter inte som den mest spännande titeln, skivomslaget är ganska spännande och hedniskt. Hela albumet sägs för övrigt vara av den skolan, den hedniska metallen alltså.

Detta måste nästan höras för att förstås, det är ett album vars stilistik är hednisk, djup, i massor av lager och med ett djup som gör att du rimligen behöver lyssna ett par gånger för att börja kom in i det. Det är metal med inslag av folkmusik liksom bland annat keltisk musik men mycket annat och så vitt jag kan avgöra tycks det hålla sig utanför ramarna för vad som oftast etablerats för den hedniska metallen. Nio spår med ett ord i titeln och strax över trekvarts musik med en hel del variation. Musik som manar till eftertanke, som är mörk men samtidigt spännande är vad vi får. Dock är det musik som kräver en del av dig som lyssnare så du bör vara öppen för att ta det till dig.

Ett grymt bra album måste jag tillstå, spännande, dramatiskt och förstås väldigt intressant. Det har ett djup som gör att det växer för var gång man spelar och gör att man inte tröttnar i förlängningen. Ett album jag varmt kan rekommendera, ett som avviker från det normerande och gör det på ett positivt sätt. Jag måste tillstå att det är onekligen trevligt att få höra något som inte låter som allting annat, att få höra ett band som inte bara efterapar det som är normerat utan har modet att avvika och som vågar gå sin egen väg. Det finns ingen enkel beskrivning av detta och så vitt jag kan avgöra med min erfarenhet låter det inte direkt som något annat jag hört. Definitivt ett album att rekommendera.

Hednisk metal när den är som bäst och det trots att ingen vettig människa förstår ett ord av vad de sjunger. Jag kan inte se något direkt negativt med detta album, att man behöver spela det ett par gånger för att det ska glänsa i sin fulla prakt är knappast något att avfärda det för. Kanske saknas det en distinkt hitlåt men å andra sidan är det inte genren för det så jag ser inget problem i det. Istället kan jag rekommendera detta album till alla er som föredrar något lite avvikande, som föredrar ett band som inte bara följer strömmen utan går sin egen väg. Detta är ett riktigt bra album, väl värt att utforska.

Label: Pagan Records
Tre liknande band: Morowe/Wojnar/Hegemoon