Cover Artwork by Sebastian Jerke
Photography by Lakota Blue TM

Released 2014-02-21
Reviewed 2014-02-26

riotgod.com
metalville

Riotgod med ett par medlemmar från mycket välkända Monster Magnet är tillbaka med sitt tredje album, ett grönt album med en snygg rymdig känsla på framsidan. Det ser onekligen spännande ut och det kallas Driven ◊ Rise vilket kanske inte är den mest spännande titeln och när man vänder på albumet är baksidan ganska trist. I övrigt har jag inte så mycket mer att säga om den saken, jag vet inte så mycket om Riotgod och vad de sysslar med även om Monster Magnet gjort ett par spännande album så har jag inte haft möjlighet att kolla upp några av medlemmarnas sidoprojekt, jag glömde att jag recenserade deras senaste album innan jag såg det nyss.

Musikaliskt är det lite tillbaka till förr, men med en lite rymdig känsla. Klassisk stilistik, klassisk rocksångare, modern och snygg produktion. Starka refränger och melodier, hyfsad variation och så vidare. Det finns egentligen inte så mycket att säga, 70-tals hårdrock med modern ljudbild och en liten känsla av Star Trek möter Star Wars blandat med lite Babylon 5 och Farscape (för den som gillar dumma jämförelser). Tio spår finns på albumet, lika många som antalet bokstäver i albumtiteln.

Ett bra album, kul att lyssna på med ett bra djup och skön ljudbild. Knappast nyskapande, hyggligt dramatiskt och som jag redan nämnt ett album jag uppskattar att lyssna på. Visst, det är inte ett album som jag alltid kommer att bära med mig, men det är ett som har varit trevligt att ha igång medan jag sladdat runt på de isiga vintervägarna. Riotgod är definitivt ett kompetent band och deras musik är bra och det lär säker tilltala fans av nostalgirock, jag gillar det.

Inget spår står väl direkt ut i jämförelse med de andra men inledande titelspåret är hyfsat minnesvärt och sätter igång albumet på ett bra sätt och sedan tycker jag att det håller den klassen hela vägen till det avslutande spåret. Så för er som gillar nostalgisk rockmusik med lite grön science fiction-känsla kan jag rekommendera detta album.

Label: Metalville
Tre liknande band: Monster Magnet/Gordon Fights/Kyuss