Amedeo Mauriello – Bass, vocals
Andrea Tinner - Drums

Released 2014-10-10
Reviewed 2014-11-05

inloveyourmother.com
dr music

Det stora approjektet har signerats av ett Schweiziskt band med tankar om att dra saker till sin spets. En trio vars musik beskrivs som progressiv metalcore eller mathcore. De sägs ha tagit sin energi från scenen och satt den på ett studioalbum, ett studioalbum med ett omslag som inte direkt kan beskrivas som det snyggaste jag någonsin sett men ett plus för att det är vitt. Vitt är alltid bra. Rosa är inte heller så tokigt. Arton låtar på trettio minuter är däremot en aning tokigt måste jag säga, det beror förstås på vilka dessa låtar är om det ska stanna vid tokigt eller vid galenskap.

Musikaliskt är det hårt, ofta i högt tempo med metalcore-gormande sång. Ganska stilistiskt kaotiskt men ibland tonas det ned, till och med lite piano och sådant. Hyfsat med variation och entusiasmen kan inte direkt avfärdas. Sången är beige, profillös och tråkig, produktionen är okej men knappast något att hänga i granen. Det som är mest nyskapande med detta är kaoset men egentligen är det inte mycket med detta album som gör mig vare sig förvånad eller imponerad. Det är åtminstone kort och koncist, det är positivt eftersom de flesta skulle tröttna ganska snabbt om det vore längre, många lär tröttna innan det är slut ändå.

Vad ska jag säga, metalcore, mathcore, progressiv sådan eller ej, det är inte den genre jag söker mig till om jag vill hitta bra musik. Jag kan ju inte direkt påstå att detta album ändrar den uppfattningen. Inte precis roande, inte precis bra kan jag väl säga. Visst om man tror på dem som hyllar allt är det bra men jag tror faktiskt inte jag missuppfattat något, det är inget vidare album och ett jag är glad att ha lagt till handlingarna nu för även om det inte direkt varit uselt har det varit en aning plågsamt att traggla sig genom detta album så många gånger.

Det finns några schyssta prylar på detta album, en drygt femtio sekunder pianosväng mitt i albumet, och det näst sista spåret är rätt schysst också. I övrigt är det för rörigt och inte tillräckligt bra för att erbjuda någon väsentlig underhållning. Detta approjekt får inga anslag av denna skribent.

Label: Dr Music
Tre liknande band: The Dillinger Escape Plan/Neurosis/Meshuggah