Mixed and mastered by Yenz Leonhardt and Tommy Hansen - www.jailhouse.dk
Vocals recordings: Stimm-Werkstatt Studio in Köln, Germany.
Cover artwork by Manfred Jasmund

Released 2014-03-21
Reviewed 2014-04-11

gunbarrel.de

Pistoltunnan är tillbaka med ett nytt album, deras sjätte album för att vara exakt. Ett ”dirty hardkicking rock’n’metalband” som bjudit oss på klassisk rockmusik av hög kvalité sedan 2000. Knappast ett band som förnyar men de har trots det nått hyfsat status bland rockfans. Damage Dancer heter det nya albumet, det bjuder på ett väldigt intressant skivomslag och precis som med förra albumet står Yenz Leonheart för produktionen och bandet är detsamma som senast så om ni gillade det albumet är väl sannolikheten stor att ni kommer att finna detta album spännande också.

Vi bjuds nämligen inte på några musikaliska nyheter sedan förra albumet, det är hårdrock med bra drag och skitig ljudbild. Jag antar att vi kan kalla det för traditionell hårdrock/metal utan några krusiduller. De går rakt på sak utan omvägar, riktigt bra produktion för genren med rent och snyggt ljud samtidigt som det ger en smutsig känsla. Ganska standardiserad låtlista med variation som är ganska typisk för genren, hyfsad variation över låtarna med en speltid på strax över femtio minuter. Man kan definitivt konstatera att detta band har förmågan att bjuda på väldigt kompetenta produktioner, detta album är inget undantag.

Damage Dancer är ett bra album, inget världsförändrande album eller album som tar genren eller bandet ett steg vidare. Det är bara ett underhållande rockalbum med bra låtar och riktigt bra energi. Definitivt ett album att rekommendera för den som föredrar sin musik okomplicerad och traditionell, kanske inte riktigt lika rekommenderad för den som gillar annan typ av musik.

Bäst är titelspåret och sjätte spåret Building a Monster som båda bjuder på rockmusik av högsta klass. Resten av albumet är inte heller fy skam så det är definitivt ett spännande album för den som gillar klassisk rockmusik men kanske ett album jag kan både ha och vara utan men det ska definitivt tilläggas att Gun Barrel gör en aldrig besviken.

Tre liknande band: Motörhead/Accept/Sinner