...As if she were a black bird (EP 2013)

Released 2014-09-15
Reviewed 2014-09-
16

wearetheearthship.com
pelagic records

Är det så att skeppet börjat förtvina? Det är vad titeln på deras nya album indikerar, spännande omslag. De har genomgått lite förändringar sedan jag hörde dem senast på deras album Iron Chest från 2012, trion har blivit en kvartett till exempel. Och de har blivit två år äldre förstås. Jag tyckte att Iron Chest var intressant och dramatisk, dock kanske inte riktigt där i form av kvalitativ närvaro. Nu har de haft två år att slipa på detaljerna, nu kanske de lyckas nå hela vägen fram.

Sludge har jag hört att denna doomiga släpande tungmetall brukar kallas. Det är tungt och sången är mestadels i growlområdet i lågt tempo, ibland övergår allt i klarsång och stämningen lättas upp från dyster och ödesmättad till hoppfull och glädjefull. Bra variation över de tio låtarna och trettiofem minuterna som albumet pågår. Vi bjuds på ett album med stort djup, som har lång livslängd men som samtidigt knappast lär tilltala alla. Det är också ett album du måste ge en chans och lite tid för att det skall sjunka in ordentligt, sådana album brukar dock ge mycket tillbaka om du ger dem den tid de behöver.

Om man jämför med senaste albumet tycker jag att de har utvecklats, musiken är mer varierad, mer melodiös och djup än tidigare. Också bättre produktion än på Iron Chest för något år sedan. Ett bättre album än Iron Chest, en logisk stilistisk utveckling och ett album som sagt med större djup och bättre helhet. Ett bra album, kanske fortfarande inte fantastiskt men dramatiskt och intressant även om jag fortfarande saknar den där magin som skapar ett fantastiskt band i denna genre. Solid insats och säkert mer tilltalande för dem som bekänner sig som fans av denna typ av musik, något jag ska erkänna att jag inte direkt gör.

Inget favoritspår på detta album, det är bra men inte så bra och inget står ut vare sig i positiv eller negativ bemärkelse. Skulle nog vilja påstå att det är den här känslan av jämntjockhet som gör att det inte känns bättre, det gör att det känns som att det saknas lite dynamik i albumet. Jag kan helt enkelt konstatera att det är ett okej album att lyssna på men inte direkt något som ger något bestående intryck, om du gillar genren är det nog tänkbart att kan uppskatta detta något mer.

Label: Pelagic Records
Tre liknande band: Crowbar/Mastodon/Baroness