Gravitas (2014)

Recorded 2010

Released 2014-08-22
Reviewed 2014-11-10

originalasia.com
johnwetton.com

Asias andra album 2014, en liveinspelning från 2010 med bandets ursprungliga uppställning med Steve Howe på gitarr. De bjuder på klassiska låtar från bandets åttiotal och ett par nya sedan originaluppställningens återförening. Ett band vi inte längre har när det gäller Asia, vad vi däremot har gällande Asia är en hel drös med livealbum och frågan är om vi verkligen behöver ett till. Svaret är förstås ett enkelt sådant och om ni inte redan nu kan lista ut det så får ni väl läsa vidare.

Asia är förstås ett väldigt känt band, med storslagen arenarock med både vassa keyboards och gitarrer samt John Wettons välkända stämma. Bandets debut 1982 var det årets mest sålda skiva så många bör känna till detta band och deras största låtar som är riktigt bra. Denna inspelning däremot är bedrövlig, ljudet är kasst och det låter mer som en bootleg inspelad av någon i publiken än något bandet skulle göra officiellt. Jag har svårt att se att bandet överhuvudtaget kan stå bakom något som låter så här billigt.

Nej, det låter inte alls bra, den som nu producerade denna dynga borde definitivt inte få några fler uppdrag. Och bandet framstår både som lata och giriga om de står bakom skräp som detta. Det är faktiskt lite märkligt hur ett så kompetent band kan misslyckas så kapitalt. Det är faktiskt lite av tortyr detta, ibland är det till och med svårt att känna igen bandets största hits, så illa låter det faktiskt. Så varför har de då gjort detta album? Den frågan tror jag faktiskt bara att Frontiers kan svara på, antagligen ville de lura bandets fans på lite mer pengar precis som de verkar göra med andra band som skapat sig ett namn i det förgångna, Whitesnake, Def Leppard, Yes, med flera har fått se sig själva släppa en hel hög med liveskivor på senare tid och ingen av dem har egentligen varit värd att spendera tiden det tar att lyssna på det. Detta album borde ha slängts redan på idéstadiet.

Hade jag haft en fysisk version av detta album hade jag eldat upp den och sedan spolat ner askan i toaletten för att frigöra mitt levnadsutrymme från varje spår av denna dynga. Det är trist att så bra musik skändas på det sättet, men kanske att det faktiskt skulle kunna fungera om man spelar albumet på en annanas MP3-spelare. Det är faktiskt det enda sättet jag kan tänka mig att detta skräpalbum kan räddas. Om någon någonsin erbjuder er detta album, spring åt ett annat håll, era öron och er respekt för Asia kan inte riktigt tåla den misshandel detta är.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Yes/Saga/Steve Howe
Betyg: HHHHHHH (2/7)