Years of Blood (2006)
Under the Crust (2008)

Released 2012-10-15
Reviewed 2013-01-12

witchcraft.atw.hu
neverheard distro

Häxkrafter från Ungern är vad vi har att handskas med från denna gråtrist förpackade plastcirkel som skapats av folk från storheter som till exempel Mystagog och Veér, det känns lockande förstås. Åtminstone om man är grottmänniska och bor i en mögelskadad källare där vattnet droppar från taket och det luktar av avföring och mögelsvamp. En normalt musikintresserad däremot ser Agneta från Mystagog som sångare och minns hur uselt deras album Of Old var och går långa omvägar runt ett sådant album. Den lyxen har dock inte vi på Hallowed utan vi måste ge detta album tid och utrymme precis som vi måste med intressanta album vilket innebär att jag behövt spela den istället för W.E.T.s senaste eller kanske Bornholmalbumet jag också ska till att recensera snart. Men kanske kan det vara en positiv överraskning även om det på förhand är lätt att betvivla. Det är för övrigt bandets tredje album som vissa har givit positiva recensioner så det kanske är något, eller?

Nja, svartmetall i dundertempo är vad det handlar om, gammalstiliserad sådan som låter som åttiotalsvariant eller något sådant. De tuffar på som ett ånglok eller en motorsåg med en kraxande hes kråka på sång. Produktionen och ljudbilden känns som en typisk källar- eller garageproduktion, inte direkt imponerande på något sätt och jag kan konstatera att det låter väldigt mycket som ett typiskt primitivt svartmetallband, inget unikt, inget intressant och framförallt något som gjorts så många gånger att om man lägger alla album som låter ungefär som detta i en enda lång rad räcker det till tretton varv runt jorden på ekvatornivå. Och ärligt talat tycker jag att det inte behövs ett sådant album till, tur dock att det inte är så lång speltid på albumet med strax över halvtimmen.

Det är inte bra det här albumet, det kanske är kort men det är ett jävla helvete att försöka orka sig genom dyngan och därför spolar jag ner skiten i toaletten istället för att lyssna mer på det. Jag ser faktiskt inte direkt något positivt med detta då det låter som vilket gammalt svartmetallalabum som helst och det finns redan hur många album som helst av dem så det är inte bara ett uselt album utan också ett onödigt sådant. Bränn skiten, det är mitt råd för den som funderar på detta album.