8. Devastating Storm

Angmar - vocals and drums
Grave (a.k.a. Thanatos) - guitars & bass

Released 2011-12-19
Reviewed 2012-09-04

neverheard

Volvo från modell 140 och framåt, F1 i Bahrain, Abu Dhabi, Valencia, Korea, Kina och Indien. Fredrik Reinfeldt, EU, den vassa kanten på MacBook och MacBook Pro som skadar sina användare, Apples unika ID-nummer för varje maskin de säljer, kinestillverkade produkter, skatteverket, aktiehandel och Mystagogs … of Old. Vad har alla dessa företeelser gemensamt? Jo, att de borde ha övergivits redan på idéstadiet eftersom alla vet att inget av det är en speciellt bra idé och att världen skulle vara betydligt bättre utan Volvos groteska bildesign, F1 på usla banor eller i länder som inte ens kan respektera grundläggande mänskliga rättigheter. Eller en groteskt ful idiot som blivit statsminister när hans mor egentligen borde dränkt honom när hon fick hålla honom för första gången, en union där man försöker samla fundamentalt olika system inom ett gemensamt system som totalt missgynnar de allra flesta, utseende före funktionalitet och övervakning av användare, Apple ägs av Orwell 1984 Inc. Barn har ingen kvalitetskänsla, skatt är bara idiotiskt och kostar onödiga pengar för alla, aktiehandel behöver inte ens kommenteras och den som anser att det finns något positivt med den bör nog läsa på lite, Varför?

Varför övergavs inte detta album redan på idéstadiet? Darkthrone påstås vara den genomgående inspirationen eller snarare vad de emulerar enligt vad jag kan erfara när jag läser recensioner av detta album. En del är positiva medan andra väldigt negativa och alla är överens om att det inte är ett dugg unikt. Det är svartmetall där det låter uselt, skramligt med ett skrattretande harklande eller hostande som ”sång”. Om du skulle spela detta på en allmän plats skulle majoriteten säga åt dig att stänga av det där jävla oljudet och om du inte gjorde det skulle de mosa din stereo för att slippa höra. Detta skulle även hårdrockare göra.

Tanken är att det skall låta rått, ont och mörkt, det är själva poängen med genren som de kallar ”Old School Necro Black Metal” vilket kan översättas till svartmetall av den norska skolan. Det är också en genre där detta väldigt sällan lyckas, ofta låter det som ett osammanhängande skramlande med en mumlande sak någonstans instoppat för att illustrera sång. Det är en ungersk duo med musiker som skall vara kompetenta och välkända inom ungerska undergroundkretsar, vilket är som att säga att någon är känd inom fjärilsskådarkretsar, det är i stort sett ingen som känner till dem trots att de kanske är bäst. Deras musik är tam, fantasilös och låter mestadels ganska löjligt, dessutom är den monoton och kommer ingenstans. Vare sig ondska eller kompetens kan jag upptäcka i detta album som jag tycker är riktigt jävla uselt om jag ska vara helt uppriktig.

Nej, detta projekt borde precis som så många andra usla företeelser ha övergivits på idéstadiet, det fanns ingensomhelst anledning att genomföra projektet och sedan ge ut detta album för det är så jävla dåligt att jag hellre, jag vet faktiskt inte vad för jag kunde inte komma på någonting riktigt otrevligt eller tråkigt som kan jämföras med detta. Men vi kan väl säga att jag hellre kör en Volvo offentligt än att lyssna på detta skräp, det borde indikera en aning hur uselt det faktiskt är för vem vid sina sinnens fulla bruk vill synas körandes en Volvo? kanske den som gillar våra enpoängare.

Label: Neverheard Distro/Infektion PR
Tre liknande band: Witchcraft/Diecold/Darkthrone
Betyg: HHHHHHH (1/7)