Whitesnake - Live at Donington 1990 (2011)

Recorded at Loud Park" festival on October 15th 2011 at Saitama Super Arena in Japan

Released 2013-04-19
Reviewed 2013-04-28

whitesnake.com
Last FM

Det var inte alls särskilt länge sedan jag recenserade en gammal liveinspelning med Whitesnake som släpptes på Frontiers. Nu kommer den andra liveutgåvan på två år och den sjunde officiella liveutgåvan med bandet totalt. Den är inspelad i Japan 2012, vilket gör det till den tredje liveskivan/livevideon inspelad i Japan av dessa.

Whitesnake är ett liveband - det är bara så det är. Det finns band som är bäst i studion, det finns band som är lika bra både i studio och live och det finns band som är bäst live. Det är bland de sistnämnda vi hittar Whitesnake. Det är inte så att de inte har gjort bra studiomaterial men i jämförelse med bandets liveframträdanden måste jag ändå säga att de är rätt tråkiga på skiva. Därför är detta ett band som i alla fall till viss del är ursäktade för att de släpper många liveskivor. Fem liveskivor och ett antal videos på drygt 30 år är trots allt ganska mycket, speciellt med tanke på att merparten av låtarna brukar vara detsamma på dessa skivor. Men ett liveframträdande är aldrig identiskt med ett annat - likt, ja. Identiskt - aldrig. Men man måste ju ändå ifrågasätta motiven till att göra alla dessa liveskivor.

Visst, 'Live At Donnington 1990' som släpptes förrförra året hade en drygt 20 år gammal inspelning som råmaterial och den som släpps i dag är inspelad på senaste turnén - det är klart att dessa två inte låter överdrivet lika. Och bandet har trots allt bytt några medlemmar sedan 2006 då 'Live - In The Shadow Of The Blues' och 'Live In Still Of The Night' videon släpptes (tre, för att vara exakt - även om en av de som var med 2006 återvänt till bandet igen efter inspelningen), men vi pratar trots allt bara om 6 års mellanrum mellan inspelningarna och det är bara två nya skivor som spelats in under tiden emellan, varav väldigt få låtar adderats till spellistan från till 'Made In Japan'. Därav min tveksamhet till skivan, men vi släpper det för en stund nu - hur låter skivan egentligen?

Det finns en väldigt enkel beskrivning man kan göra av Whitesnake på den här skivan: tänk dig Whitesnake - som låter äldre än någonsin. Tänk dig David Coverdale - som låter äldre än någonsin. Tänk dig Whitesnakes alla kända låtar - som låter äldre än någonsin. Det här är helt enkelt Whitesnake live - som låter äldre än någonsin.

Jag tror inte att Whitesnake behöver någon närmare presentation men skulle ni inte känna till det här bandet sedan tidigare finns det två tidigare recensioner på deras skivor i diskografin till vänster. Det enda jag egentligen behöver säga om musiken på den här skivan är att den låter hyfsat välgjord… men så otroligt gammal, så daterad, så sliten. Som att det gått minst 35 år sedan de drog igång bandet… men vänta nu, det har det ju också.

Låtmässigt pratar vi klassikerna i första hand: Fool For Your Loving, Best Years, Here I Go Again, Still Of The Night, Is This Love och så vidare. Titelspåret från senaste studioskivan fick också komma med, men i övrigt är senaste skivans låtar hänvisade till andra skivan och då som soundchecks eller akustiska varianter. Egentligen tycker jag hela upplägget är rätt dåligt att vi får livevideos att recensera som enbart musik så här. Det är inte första gången vi får det och problemet med det är att dessa oftast inte ens släpps som enbart musikskivor - skivorna är oftast som i detta fall bara en del i ett s.k. "deluxe" utförande där du köper filmen och får skivorna som bonus. Filmen är det man betalar för men ändå är det musiken vi får att recensera. Och för att bedöma hur videon är. Det rimmar ganska illa i mina öron. Hur ska jag kunna bedöma videomaterialet med bara musiken att tillgå? Det har lett till låga betyg för bl.a. Asia och Sebastian Bach den senaste tiden - och Whitesnake kommer också få ett lägre betyg än jag tror de fått om jag haft videomaterialet att tillgå.

Jag tycker till att börja med inte att det behövs en ny Whitesnake liveutgåva på CD, men på video är det möjligtvis mer intressant. Vad jag kan säga definitivt är att ljudet inte är överdrivet bra, som jag sa ovan låter det daterat och som om bandet (framförallt David Coverdale) blivit väldigt gamla vid det här laget. Jag skulle inte köpt det om det bara handlade om musiken därför att det finns betydligt bättre liveutgåvor med Whitesnake och det släpptes en så sent som för två år sedan som var betydligt bättre. Men eftersom man inte bara kan köpa musiken så måste jag gissa: antingen på att videomaterialet gör det hela bättre eller på att det inte gör någon som helst skillnad.

Jag gissar på att det inte gör någon större skillnad, dock. Whitesnake live är alltid ganska intressant, men den senaste Whitesnakeskivan vi fick var just en liveskiva och jag ser därför ingen poäng med att släppa ännu en bara för de valde att släppa en 20 år gammal inspelning den gången - det lät dessutom bättre. Denna låter sämre, den kommer tätt inpå den andra och bonusmaterialet i hela den nya skivan på en bonus CD i alternativa varianter… det gör verkligen nada för mig. Kanske om jag fått se videon? Kanske… men den skiva jag fått är inte värd mina pengar.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Magnum/Fair Warning/Pretty Maids