2006 Brother`s Keeper
2009 Aura

Released 2010-11-22
Reviewed 2010-11-02

fair-warning.de
spv

Jag tycker livealbum är ungefär lika nödvändiga som fettfritt smör. Det tar liksom bort hela poängen med vad ett album är, nämligen motsatsen till en livespelning. Jag tycker att om man nu måste dokumentera en livespelning är väl ändå videoformatet bättre? Då blir det ju mer som att vara där, att man ser bandet, ser publiken och kan ana stämningen lite i alla fall. Skivor med livematerial är utdaterat, tycker jag. De tillför absolut inget nytt om det inte blir något större evenemang kring det, som en samlingsskiva från en festival eller när man som Metallica och Kiss har gjort – spelar ihop med en symfoniorkester. Eller när de kör hela album rakt igenom live, som magnum gjorde med ’Wings of Heaven’ för några år sedan.

Fair Warnings nya liveskiva är måhända välspelad, välgjord och välproducerad men det är ett helt vanligt livealbum, utan konstigheter och utan nyheter. För ett av 90-talets största undergroundband som för fyra år sedan återförenades efter ett fem år långt uppehåll är detta mycket storslaget och välarrangerat och de klassiska låtarna haglar tätt, varvat med både nyare och mindre klassiska spår. Men jag får det aldrig riktigt att klaffa. Jag tycker det är bra men helt meningslöst och jag känner bara att vi har låtarna på skiva, vi har chansen att se bandet på deras turnéer. Varför ska vi ha den här skivan när den inte ger oss mer än de gamla låtarna huller om buller i liveversion?

Ja, jag finner tyvärr inget bra svar på den frågan. Fair Warnings definition av när det inte räcker till att prata är därför min definition av när liveskivor inte fyller någon funktion. De spelar heavy metal i samma anda som Europe eller Scorpions eller något annat 80-tals hårdrockband som var stora för 20 år sedan och de spelar bra med en publik som dyker in lite då och då i ljudbilden. Annars är väl egentligen största skillnaden mot skivorna bonusnumren med extra solon och mellansnack samt att sången ligger lägre i volym kontra skivinspelningarna.

Men i min bok så är detta en fair warning: vill du köpa något fullständigt meningslöst, som låter sämre än orginalen och du troligtvis aldrig kommer lyssna på – köp CDn. Skivan finns även på DVD men den har jag inte fått ta del av, däremot kan jag tänka mig att det blir lite roligare när man faktiskt får se bandet spela. Den här recensionen har dock inte videons eventuella visuella godis i åtanke eftersom jag inte kan bedöma det på chans. Skivan låter bra, men ska vi börja rabbla meningslösheter har vi saker som micropopcorn, färdigblandad saft och brun utan sol. Och så denna skiva.

Bolag - Playground/SPV
Tre liknande band - Scorpions/Europe/Savatage