Crocodile (2002)
Gasoline (2004)
Archives (2006)
Cherry Red (2008)

Jail (2011)
Gasoline re-issue (2013)

All Songs by Pierrehumbert, Lina, Riffart, Thornton & Blanc, except 12. by Pierrehumbert, Gudit, De Piante, Demierre, Blanc & Marion & 13. by Pierrehumbert, Gudit, Pariat, Demierre, Blanc, Naegeli & Marion
Drum tracks recorded by Gregoire Pasquier at the Nicehill Studio – Fribourg (Switzerland)
Guitars, Bass, Lead & Backing Vocals recorded by Sideburn at the Newside Studio - Lausanne (Switzerland)
Editing by Lawrence Lina Mixed & Mastered by Beau Hill
Bonus Tracks: Lazy Daisy & Never kill the chicken recorded live on 27th of october 2012 at the Brise Glace (Annecy - France) Recorded, mixed & mastered by Gregoire Pasquier. Rockstar was Composed especially for the 2012 ADIDAS Rockstar Recorded by Moises Fuentes at D-AMF Studio Recording Lausanne (Switzerland)

Released 2013-10-25
Reviewed 2013-11-03

sideburn.ch
metalheaven

Schweizarna i Sideburn känns som ett alltmer flitigt förekommande band i Halloweds recensionsspalter, ett hårt rockande okomplicerat band som är svårt att verkligen ogilla. Bandet börjar komma upp i en ansenlig mängd album nu och har nog hela tiden vuxit i popularitet. Givetvis kommer de nog alltid att stå i skuggan av landsmännen Gotthard som spelar liknande musik men som är omåttligt populära, speciellt i hemlandet. Det är lite av ett band som levererar en produkt där du vet vad du kommer att få, åtminstone har det varit så tidigare och av omslaget att döma finns det ingenting som motsäger en sådan tes.

Rock’n’roll, rakt på och utan konstigheter, tillbaka till sina rötter kan man säga. Elektriskt och sådär lagom smutsigt, en ljudbild som ett rockalbum ska ha. Jag tycket att detta album har en riktigt bra produktion, det har en ganska typisk samling rocklåtar och om du köper CD-skivan får du ett par bonusspår. Bandet säger att det gick snabbt, ungefär två månader, för låtskrivande och allt det där och jag måste säga att det märks, på ett positivt sätt då rockmusik av den här typen ska vara lite spontan och okomplicerad. Inget känns forcerat och bandet gör ett bra jobb på alla punkter. Med de två bonusspåren når albumet nästan femtio minuters speltid på fjorton spår med en för genren ganska typisk variation.

Ett solitt album, samtidigt ingenting som elektrifierar eller som överraskar vilket också gör att det känns som ett sådant där album som trots god kvalité inte gör något större avtryck. Fans av Sideburn kommer att älska det och många rockfans likaså, men efter att redan ha hört ett antal album av Sideburn och ett ännu större antal rockalbum kan jag inte säga att det imponerar alltför mycket. Visst, jag kan inte skriva ner det heller eftersom det är ett bra album, ett som är schysst att lyssna på och det finns inte mycket negativt att säga om Sideburn heller eftersom de inte hymlar med att deras rockmusik är just typisk gammaldags rockmusik. Det är lätt att lära känna, lätt att tycka om och lätt att tröttna på, Sideburn gör klassisk rockmusik och har alltid gjort. Det är inget band att vända sig till för den som letar efter nytänkande.

Helt enkelt ett album av solid rock’n’roll så om du gillar det kommer du definitivt att gilla detta album. Om du gillar annan typ av musik mer är detta knappast ett album som kommer att ändra din uppfattning. Sideburn levererar helt enkelt vad man kan förvänta sig av dem, varken mer eller mindre.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: China/Krokus/Gotthard