Shrine Of New Generation Slaves (2013)

Recorded, mixed and mastered at Serakos studio in Warsaw, Poland with Magda Srzednicka and Robert Srzednicki

Released 2013-01-21
Reviewed 2013-02-19

riversideband.pl
insideout

Fyndig titel har de på sitt nya album, polska bandet Riverside som tydligen ska ha gjort ett hyfsat avtryck i den progressiva rock-/metalvärlden. Bland annat har de turnerat med storheter som Dream Theater sägs det. Själv känner jag inte direkt till bandet alls och har inte hört dem före detta album så det är en ganska spännande bekantskap jag fått ta del av här, det vimlar ju inte direkt av polska progrockare. Ett omslag som vittnar om flockmentalitet och så vidare men också känns väldigt intressant så det är ett album att ta sig an med tillförsikt får jag väl säga.

Progressiv rock/metal är vad det handlar om, inte av virtuoseriska slaget utan ganska sparsmakad sådan med en del annorlunda fraseringar och sådant, det är väldigt melodiöst i stilen och inte särskilt tungt för det mesta även om det hårdnar till lite då och då. Trots att det kallas progressivt är det ganska lätt att ta till sig och det känns ändå relativt okomplicerat, det är väl egentligen bara i första spåret som det känns lite onödigt komplicerat inte i virtuoseri men melodin känns lite hackig kan man väl beskriva det som. Inte så långt heller som många progressiva album tenderar till att vara bara femtio minuter över de åtta spåret med ett långt spår på över tio minuter annars är det väl arrangerat på alla sätt. Ett kvalitetsalbum måste man väl ändå beskriva det som, ett ovanligt sådant för att vara från ett polskt.

Kvalitativt producerat, fantasifull titel och flera bra låtar gör detta till ett väldigt bra album som jag bjuder på en fempoängare, kanske med viss tveksamhet eftersom avslutningen känns ganska seg och inledningen är inte bra. Andra spåret däremot, det är en riktig höjdare och ett jag gärna lyssnar på, även efterföljande Celebrity Touch är bra så det är onekligen ett band för er som gillar den melodiösa och lite sparsmakade progressiva metalen. De har en bra sångare dessutom och det är värt mycket i denna typ av musik så hade det inte varit för ett trist inledande spår och en inte alltför rolig avslutning. Ja, då skulle vi fått sett ett riktigt spännande album men jag måste ändå säga att detta album fått mig nyfiken på detta band, synd bara att jag inte har tid att lyssna på annat än recensionsskivor.

Detta fyndigt titulerade album av låtar är definitivt väl värt att titta närmare på för det är ett trevligt album som med ett par små ändringar hade kunnat vara alldeles briljant. Jag tror att jag inte är alltför modig om jag utnämner Riverside till Polens mest intressanta band idag, du som gillar progressiv metal ska definitivt inte missa SONGS.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Porcupine Tree/Vertigo Steps/Kingcrow