2004 Sempiternal Consecration
2006 The Perfect Evil In Mortal

Recorded at the Hertz Studio, Poland

Released 2013-02-22
Reviewed 2013-05-02

lunaadnoctum.com

Polska Luna Ad Noctum har varit med längre än man tror, femton år för att vara exakt även om deras debutalbum såg dagens ljus 2002. De sägs framföra symfonisk black metal och av omslaget att döma kan det vara något åt det hållet, ett hypnotiskt inferno är vad det är. Bandets fjärde album, det första sedan 2006. Så de har vaknat efter en lång tystnad, kanske till samma galenskap som mannen på skivomslaget. Albumets tematik är åtminstone en av galenskap, galenskap orsakad av medicinering mot psykiska sjukdomstillstånd. Kanske något som drabbar fler än vi tror i denna värld av stress, insomni och depression. Med andra ord ett ganska aktuellt tema, men sedan gäller det förstås för bandet att illustrera samma tematik sin musikaliska framtoning.

Det handlar om black metal med symfoniska inslag, det är väldigt modernt och byggt kring gitarriff. Jag skulle vilja påstå att den som hört Catamenia bör ha en ganska bra aning om hur det kan tänkas låta. Inte så storslaget som vissa av deras norska motsvarigheter, sången är modernt kraxande och inte som det var förr eller i den mer primitiva form som också befolkar denna genre. Melodiöst, inte överdrivet tungt och med distinkta riff. Ingenting direkt makalöst nyskapande här, men kompetent och modernt producerat med snygg ljudbild. Knappa 40 minuters speltid inom vilka det finns en del ganska minnesvärda riff.

Jag tycker att detta album håller en god klass, det är ett intressant album med mycket dramatiska element och en hel del snygg melodiös svartmetall. Kanske, som jag var inne på, inte direkt nyskapande men välgjort och med en del bra låtar dessutom. Sången kunde ha varit bättre men den är definitivt ingen katastrof och faktum är att det egentligen inte finns någonting att klaga på gällande detta album. Om man verkligen letar kanske man kan tycka att det har lite dålig variation men det är inte heller riktigt så för det finns lite som bryter av.

Bäst på albumet är enligt min tolkning det andra spåret som går under namnet Fear Technique, det är ett riktigt bra spår med en riktigt bra melodi och bra energi. Kanske är det som saknas detta album ett till spår som nämnda Fear Technique men om du gillar modern lätt symfonisk svartmetall kommer du inte vara av den åsikten utan du kommer att tycka om allt. Jag tycker att detta är ett bra album, det har överlag bra låtar och Fear Technique är lite av kronan på verket men samtidigt imponerar det inte så mycket att jag vill ge ett högre betyg. Dock skulle jag vilja påstå att Luna Ad Noctums Hypnotic Inferno är väl värd att kolla upp för den som gillar modern melodiös svartmetall.