Forty-Six Minutes, Twelve Seconds of Music (2009)
Audio Guide to Happiness (Part I) (2011)

Released 2013-03-04
Reviewed 2013-02-25

jollyband.com
insideout

Skulle du vilja bli glad? Då har jag receptet för dig, Jollys musikaliska guide till lycka är precis vad du behöver. Detta är andra delen som fyndigt nog följer den första delen som kom 2011 men det är inte slut med de fyndiga titlarna där för att bandets debutalbum har också en väldigt fyndig titel och alla som gillar fyndiga saker bör definitivt finna sin nyfikenhet väckt av Jollys titlar. Det här albumet har dessutom en intressant historia rörande den där stormen kallad Sandy som anföll New York, den förstörde hemmet för en av medlemmarna där bandet också råkade ha sin studio så vilka bättre än ständigt positiva New Yorkare som överkommer att förlora all sin musikaliska utrustning och ändå hålla humöret uppe och skapa sin musik att skapa en guide till lycka? Jag har ingen aning om det finns någon.

Deras musik är komplex, inte krånglig, men annorlunda får man väl ändå tillstå att den är. Den tar ut svängar ibland, håller sig inom ramar ibland. Det är inget virtuoseri men det är ett album som skapar glädje hos den som lyssnar, det är positiv musik som ibland är vacker och ibland är tung och kraftfull. Riktigt bra producerad är den också och framförallt intressant ur ett låtsnickrarperspektiv. Spännande kan man också och jag tycker att man kan beskriva det som en kvalitetsprodukt, sångaren är dessutom riktigt högklassig och adderar definitivt en djupare dimension till sin musik.

Ett högklassigt album, det är dynamiskt, intressant och väldigt bra. Där finns flera låtar jag verkligen gillar som You Against the World, While We Slept in Burning Shades och avslutande The Grand Utopia, de är alla riktigt grymma låtar. Och hela albumet tycker jag är lyckoskapande, så onekligen har de lyckats i sin strävan att skapa en inspelning som leder dig till lycka och det är väl på något sätt huvudsaken. Visst det är inte helt perfekt och det finns några mindre brister men ingenting som ens är värt att ödsla ord på eftersom det är mer av akademisk betydelse än betydelse för resultatet.

Mer behöver jag egentligen inte säga om detta förträffliga album, det är så här långt ett av årets bästa och väldigt nära ett högre betyg. Jag kan åtminstone säga en sak om den och det är att det definitivt är en glädjespridare, så om ni söker finna lyckan i livet eller bara önskar se lite mer positivt på saker kan jag definitivt rekommendera denna fina guide.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Headspace/Karmakanic/Tiles