Who's The Boss In The Factory? (2008)

Produced by Jonas Reingold

Released 2011-07-25
Reviewed 2011-08-03

reingoldmusic.com
insideout

I en perfekt värld, det är så Karmakanics fjärde alster namngivits. I en perfekt värld hade jag haft mer musik av den typen och mindre av den mer extrema typen men av någon anledning släpps massor av extrem musik och mycket mindre av den andra typen av rockmusik, väldigt märkligt tycker jag. Karmakanic är Jonas Reingolds projekt där han driver skutan istället för att vara en i besättningen som han är i sin roll med Flower Kings. Han säger själv att Karmakanic alltid är ett resultat av vad han gillar inom musiken, och denna gång finns resultatet på sju spår och nästan en timme musik.

Kan man egentligen göra en hitlåt som är sju minuter lång? Andra spåret Turn it Up är väl åtminstone så nära man kan komma, med en riktigt medryckande refräng och samtidigt en väldigt logisk följd av stämningar genom verser och så vidare, med det klimax den låten når i refrängen skulle jag vilja säga att det går men jag är samtidigt osäker på ifall någon skulle vilja spela ett sådant spår på radion till exempel. Annars är albumet musikaliskt sätt förstås progressiv rock om ni inte kunde gissa det från liknande band och så vidare. Mycket fokus ligger på melodierna och stämningar i musiken, tempo- och taktbyten är förstås genomgående men det är ändå ganska återhållet och inte sådär överdrivet utsvävande. Ljudbilden och produktionen är riktigt välgjord och framhäver de musikaliska äventyren på bästa sätt. Förstås varierar musiken väldigt genom de sju spåren och även inom spåren, det är ett album vi kan säga kräver ett par genomspelningar för att man verkligen ska börja ta det till sig.

Jag måste erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av Karmakanic sedan tidigare så jag kommer inte jämföra tidigare album med detta, vad jag kan säga är att jag gillar det här albumet. Till en början kändes det en aning slätstruket, kanske på grund av att det finns mycket lågmälda stycken som tog ett par gånger att ta till sig. Jag måste säga att det är som ett pussel fler och fler bitar faller på plats när du lyssnar och låtarna blir alltmer levande för var gång du spelar dem och plötsligt uppenbarar sig det där riktigt fina progressiva rockalbumet du anat att du skulle finna. Spår två som jag redan nämnt, Turn it Up är ett riktigt bra spår, det drar med mig i musiken och jag sjunger gärna med i vad jag hör, riktigt bra. Även efterföljande The World is Caving in är väldigt bra, en helt logisk låt när man väl kommer in i densamma, jag gillade den inte riktigt från början. Bite the Grit är ett annat spår jag gillar, inledande fjortonminutersspåret 1969 är också riktigt bra och inleder på ett väldigt bra sätt, faktum är att hela albumet, alla låtar är bra.

Vi har vackert, vi har medryckande, vi har lågmält och vi har rockigt, allt på samma album och på en timme har vi fått ett fint musikaliskt äventyr som är värt att ta med sig. Ingen fan av progressiv rock borde ogilla detta då det är ett riktigt högkvalitativt arbete och musik som tål att höras många, många gånger.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Flower Kings/Kaipa/Yes