Drums engineered and recorded by Alessio Garavello at Remaster Studio, Vicenza, ITALY.
All songs mastered by Anthony Lim in London, UK.

Released 2013-02-12
Reviewed 2013-06-30

hypnotheticall.it
logic(II)logic

Farväl till gravitation säger italienska bandet Hypnotheticall med sitt senaste album som tillika är deras andra i ordningen sedan de påbörjade sin resa 1999. Det första albumet släpptes 2009, innan dess kom ett par demoskivor och EP-skivor. Frågan är förstås vilken hypnotes som ligger bakom denna titel, är planen en resa till ISS eller är det något annat? Gravitation försvinner inte bara sådär, spännande skivomslag har albumet och det hela verkar i allmänhet ganska spännande.

Musikaliskt handlar det om progressiv, experimentell rock/metal. Det är ett dramatiskt album med mycket variation, och ett stort djup. Här finns också mycket djup och ett flertal element man upptäcker efter ett flertal genomspelningar. Det bör vara ett album som håller en intresserad under ganska lång tid eftersom variationen garanterar att det inte blir lika lätt att tröttna på det. Albumet är en timme långt och har elva spår, det är väl producerat, sångaren är kompetent och jag måste tillstå att bandet demonstrerar att de definitivt har kompetensen att skapa riktigt spännande musik.

Och spännande musik är vad de skapar i detta album, det är varierande och intressant hela vägen från start till mål. Visst, jag hade gärna sett att albumet vore kortare men längden är inget större problem. Det finns några andra mindre problem som ett par hyfsat intetsägande låtar men sett till helheten är det definitivt riktigt starkt. Jag gillar definitivt detta album, det är starkt och dramatiskt. Många bra låtar har de att erbjuda i sin arsenal så det finns definitivt ingen anledning att skapa origami av skivomslaget och kasta frisbee med skivan. Spela och lyssna på den istället.

Det finns många vassa spår bland de elva men bland de vassaste finns i fjärde spåret Let Life be an Origami och åttonde spåret When the Kraken Comes. Dessa spår är definitivt två trevliga historier som står ut i en samling av andra bra spår. Definitivt ett vasst album, ett som jag kan rekommendera att alla som uppskattar progressiv rock/metal tar en närmare titt på.

Label: logic(il)logic Records / Andromeda Dischi
Tre liknande band: Rush/DGM/Divided Multitude