Andy Classen - Mixing, Mastering
Kai Swillus - Photography

Released 2012-11-23
Reviewed 2013-05-01

destruction.de
nuclear blast

Legender inom sitt fält, fältherrar för den europeiska thrashmetallen och en massa andra epitet kan stämplas på detta tyska band som i slutet av förra året släppte sitt trettonde album som skall vara lite av en trettioårspresent till fansen. Spiritual Genocide heter deras nya album och på något sätt känns det lite som titel som passar in på vad det är, ett folkmord på själen. Det ser mycket ut som ett Destructionalbum på framsidan men är det vad fansen vill ha bakom denna? Det tycks råda lite delade meningar om den saken på nätet då den fått relativt dåliga betyg genomgående, ett par höga men inte alltför många.

Har ni hört Destruction förr? I så fall kan ni enkelt föreställa er hur det låter. Ganska ordinär tung, aggressiv thrash, dock kanske utan den energi som man kan förvänta sig av ett thrashande band i högform vilket inte Destruction varit på mycket länge. 40 minuter av speltid ungefär, lite långt för ett thrashalbum vilket kanske kan vara en anledning till att albumet känns en aning trött. Sången är inte direkt intressant heller, det skriks och gormas som det ska men Schmier känns trött och ointresserad. Modern, snygg produktion som håller god klass precis som stora delar av framförandet. Dock saknar låtmaterialet lite energi och variation.

Kanske inte ett dåligt album men inte heller ett bra sådant. Det är ganska segt, ganska statiskt och låtmaterialet är märkligt trögt för ett band som är energiskt thrashande, eller åtminstone var det. Inte ett album jag kan rekommendera till någon egentligen, kanske att bandets fans kan hitta något nöje i detta, kanske att någon annan. Jag har inte hittat någon låt jag gillar och på det hela taget är Spiritual Genocide ett spirituellt folkmord, ett album helt utan anda och utan energi. Välgjort kan jag väl sträcka mig till att säga men vart var deras själ när de skrev låtarna?

Ett själlöst och tråkigt album som är bra producerat men som saknar allt vad kvalitativa låtar heter. Ett tröttsamt alster som lämnar en hel del att önska, jag önskar att recensioner av album som detta kunde skriva sig själva så att jag slipper anstränga mig med att försöka få ut något av något som inte har något att erbjuda. Pension kanske är att rekommendera.