Cover artwork by Erick Zombie
Produced by Brian O’Connor and Michael J. Gardner
Mixed and mastered by Deadlands and Juan Urteaga at Trident Studios

Released 2013-02-22
Reviewed 2013-02-20

deadlandsmusic.com

Om vi ska tro omslaget till detta nya amerikanska band med gamla gubbar från diverse välkända jänkarband så är evilutionen någon sorts märklig avart av den mer kända evolutionen, jag undrar om Darwin hade kunnat förutspå något sådant. Det är bandets debutalbum som släpptes redan förra året men släpps nu igen, denna gång i händerna på Massacre Records som troligen har lite mer PR-muskler än de tidigare skivsläpparna. Omslaget som jag redan nämnt är inte speciellt intressant om jag ska vara ärlig och hela skapelsen andas lite déjà vu i att det känns som att vi upplevt allt detta förr. Sångaren O’Connor är med i ett band vid namnet Consfearacy vilka jag hörde för något år sedan, inte alltför imponerad av honom då och inte heller denna gång kan jag väl konstatera efter att jag lyssnat på detta.

US-power metal snackas det om och det är väl vad det handlar om, ganska tungt och med en del inslag av den så kallade thrash metalen. Det är lite ruffigt och lite buffligt och känns nästan en aning opolerat i vissa punkter. Produktionen är väl okej men inte så mycket mer egentligen, ingen ljudbild som vare sig imponerar eller förskräcker. Ganska rakt är det också och låtarna är hyggligt medryckande i sin karaktär men samtidigt känns de igen från musik vi hört förr och det känns lite grann som att de bara lånar från andra och inte direkt skapar något eget. På något vis känns det igen när det handlar om band med musiker erfarna från andra starka band, det görs samma gamla trygga och lite fega musik som de alltid gjort tidigare.

Nej, Deadlands har inte mycket att komma med i Evilution, den största fördelen med Deadlands är att den inte direkt är det längsta albumet i världshistorien. Det är tacksamt men allt är inte mörkt och trist det finns en del som tilltalar också, jag tycker att Asphyxiate The Masses är ett schysst spår och det finns lite andra höjdpunkter men inga fler hela spår jag direkt gillar men delar av dem är trevliga. Så allt är som sagt inte segt och intetsägande men större delen är trots allt bara okej spår som aldrig riktigt kommer någonstans och det är inte ett album som känns uppfyllande att lyssna på, snarare tvärtom i så fall.

Nej, Deadlands kanske kan tilltala de som gillar simpel ruffig musik men eftersom jag inte är en sådan kan jag inte säkert säga att de kommer att göra det. Helt enkelt ett album som är alldeles för identitetslöst för att verkligen kunna tilltala och intressera.