Johan Larsson - Guitars
Anders Inga - Drums

Recorded with producer Erik “Eken” Lindbergh in Dead End Studios, Umeå

Released 2012-11-30
Reviewed 2013-01-23

discouraged records

Ett slagsmål i två delar är vad Umeåbaserade Bingo har att erbjuda, egentligen är det två album om vi ska tro skivbolaget, två album med en total speltid om 25 minuter uppdelat på 23 spår det känns mer som ett album eller två EP-skivor. Annars är detta Bingo ett musikkollektiv som inte längre existerar utan detta är deras samlade verk från 2006 och 2008 och sägs vara lite av soundtracket till din uppsägning, ditt försvarstal för en köttfri livsstil eller varför inte en “snabb” vägledning till politisk aktivism. Jag kan säga att jag inte direkt förordar politisk aktivism eller köttfri livsstil men Grind Mot Reinfelt låter som en bra låttitel, Grind Mot ska egentligen bytas ut mot Död Åt… men det vågar de inte kalla en låt. Så, kan man kalla det en fornlämning?

Om man kan så är det en som inte varit bortglömd så värst länge och när nu Bingos ”dubbelalbum” når upp till ytan kan vi konstatera att det är en hårt slående, kaotiskt svintung skiva med sångare och sångerska som gör allt för att inte ha någon röst kvar inom kort (kanske därför bandet inte finns längre). Det går i ett rasande tempo men med några mindre andhämtningspauser som dynamiten och lite sådant, dock är det mestadels aggressivt och stenhårt. Lite politisk lyrik om hur arbetarklassen våldtas av Reinfelt och hans moraliskt förkastliga anhang med Borg och Hitler (förlåt Björklund) som vissa tongivande varelser. Det är svårt att uttyda när en låt slutar och den andra börjar och allt flyter lite grann samman till ett inferno av aggressivitet och uppdämd frustration, kanske hyfsat producerat för genren som nog kallas grindcore eller något i den stilen.

Bra? Njae, egentligen inte men för att vara grindcore får jag ändå tillstå att det är bra, det finns fina poänger även om albumet i förlängningen blir ganska tröttsamt att lyssna till trots den korta speltiden. Jag ska dock säga att för fans av musik som denna tror jag nog alldeles säkert att det är ett väldigt roligt album att lyssna till och jag kan ana att det finns en del poänger att få fram om man kan uttyda vad som sägs av sångarna men det är något jag haft väldigt svårt med och på det hela taget känner jag det ändå som att detta album inte riktigt tilltalar just mig.

Inte det bästa album jag någonsin hört, inte ens nära men å andra sidan tvivlar jag på att jag tillhör detta bands målgrupp. Nu tror jag dock inte att de längre har någon målgrupp med tanke på att denna Bingo inte längre existerar men visst fan hade de något att komma med när de gjorde det. För dig som gillar Gindcore med lite annorlunda drag och med humor kan nog detta mycket väl vara en höjdare, för oss andra kanske det inte är det.

Label: Discouraged Records/Infektion PR
Tre liknande band: Lars Adaktusson/Spela Snabbare/Misantropic