Uwe Fahrenkrog Petersen - Keyboards, Bass, Programming

Producer: Uwe Fahrenkrog Petersen & Steve Van Velvet

Released 2013-07-26
Reviewed 2013-08-05

7ray.de

7hard

7Ray är en man som sysslat med musik under största delen av sitt liv och har bland annat medverkat med sin musik på filmsoundtrack vilket inte är så dåligt, samtidigt behöver inte det betyda någonting för mycket ointressant musik har hörts på filmer. Det är trots att han på sin egna hemsida syns sida vid sida med filmstjärnor, väldigt svårt att få fram till exempel en diskografi eller någon biografi som inte bara skummar igenom hans historia på kortast möjliga sätt. Jag tror att han släppt detta album en gång tidigare, 2010 eller något sådant under samma namn men med fjorton spår och inte de arton som albumet nu har.

Stilistiskt spänner det över ett vitt spann av musikaliska inslag som pojkband, pop, r’n’b, rock och så vidare och att känns inte så lätt att sätta ut tre liknande band eftersom det inte går någon röd tråd genom albumet så du kan ta tre band på måfå och det skulle kunna sägas vara liknande på något skumt sätt. Kanske inte direkt ett rockalbum utan det håller oftare till i popfacket än det gör i rockfacket detta album som är väldigt snyggt producerat med polerad produktion och ett felfritt framträdande. 7Ray undviker dock hela tiden att bli en kliché så hans musikaliska skapelse framträder som något omväxlande och väldigt intressant. Och omväxlingen är ett måste för detta album för speltiden närmar sig sextio minuter genom vilket kan vara svårt att hålla upp intresset hela vägen om det inte varierar ordentligt.

Det här är ett album som för mig bjuder på två skepnader, lite av en Jekyll/Hyde paradigm men inte en där den ena delen är ond och den andra god utan mer som en del är riktigt bra medan den andra är ytterst medioker. I sina bästa stunder är jag alldeles uppslukad av riktigt bra musik men direkt efter kan jag vara fullständigt ointresserad eftersom den låten är sömnigare än en tretåig sömngångare. Unthinkable, Scarlet Sky, All My Life, Can You Hear Me Calling är riktigt bra och det finns ytterligare ett par riktigt trevliga spår som till exempel Maniac eller The Devil Made Me Do It. Samtidigt finns det också urtrista spår som Everyone Knows It, C’est L’amour, även Angel är seg och ganska tråkig. Det är synd att det finns så pass sega spår som inte riktigt griper tag i mig. Det stora problemet som gör att det blir så här är nog främst den stora mängden spår och den långa speltiden för även om det är varierat finns det alldeles för mycket utfyllnad för att vara bra hela vägen igenom. Men jag skulle trots detta definitivt säga att 7Ray har väldigt många förtjänster och albumet Somewhere in a Scarlet Sky kan definitivt vara värt att titta närmare på för att det är generellt sett ett trevligt album.

Kompetent utförd pop-/rockmusik som i sina bästa stunder definitivt borde rycka med även den tråkigaste av klichérockare. Jag gillar detta album även om jag tycker att det borde ha kapats en aning eftersom det är svårt att hålla intresset uppe genom hela albumet.

Label: 7Music
Tre liknande band: //