Mixed and mastered by Ronnie Björnström at Enhanced Audio Productions
Cover art by Jonas Engbo
Layout by Kristoffer Bäckström

Released 2012-10-31
Reviewed 2012-11-22

discouraged records

Man kan säga att Plector är ett offer av dagens musikvärld där ingen längre vill bekosta arbetet med att skapa musik som inte är ett billigt företag, deras andra album Punishment Day är deras svanesång och en anledning till detta sägs vara just kostnaderna att göra musik. Men säger du nu, de är nog inte tillräckligt bra för att sälja. Men är verkligen försäljningen inom musik ett bevis på hur bra du är eller hur bra marknadsförd musik är? för handen på hjärtat, hur mycket av den musik som säljer mycket och spelas på radio skulle du vilja kalla riktigt bra? Jag skulle säga att i stort sett all den musiken är slätstruken musik som talar till en minsta gemensam nämnare vilket gör att ingen tycker att den är dålig och de flesta är så ointresserade av att hitta bra musik att de köper en skiva eller singel med denna slätstrukna musik, vilket lämnar band som följer sin övertygelse och gör musik för musikens skull i ett ingenmansland där ingen direkt marknadsför dem och ingen längre köper sådan musik, så varför ska sådan musik ens göras? Självklart finns det andra skäl som bristande inspiration och andra prioriteringar i livet som ligger bakom trions uppbrott, men vad ska vi då säga om deras svanesång?

Att det är tungt råder det ingen tvekan om, det känns lite franskt skulle jag vilja säga. Sådär ”groovigt” som vi är vana att höra från Frankrikes extremmetallband men med lite svenskt svårmod adderat för djupet. Det är inslag av thrash metal, dödsmetall och lite groovigt. Det är svintungt, sångaren vrålar i ett ganska tungt tonfall och låter ondskefull precis som framsidan tycks indikera. Välgjort är min känsla när jag lyssnar på det, aggressivt, tungt och ondskefullt som att straffets dag väntar och det inom kort. Produktionen är ren och snygg utan att tappa tyngden i låtarna som är tunga och nio till antalet. Ett inom temat varierat album som dessutom är ganska så kort och koncist med en speltid på strax över 40 minuter.

Så, vad säger Hallowed då om Plectors svanesång? Att det är synd att detta album är deras sista, det är ett bra album tycker jag, kanske inte helt lysande men definitivt ett starkt, tungt och spännande album. Jag tror dessutom att om man är mer av en fanatiker av den riktigt tunga extrema metallen så lär man säkerligen uppskatta det än mer än jag gör. Alla nio låtar är underhållande men jag tycker att den inledande är den bästa på albumet vilket aldrig är ett upplägg jag gillar eftersom man väntar på samma kvalité igen men som aldrig kommer. Men det är ett litet problem i den stora helheten som är positiv.

Så, det är med visst vemod vi säger farväl till Plector men självklart finns deras två album bevarade för gott, det är dock synd att de lämnar inte bara för att de försvinner utan också för att jag tror att de har potential att göra något riktigt spännande. Punishment Day är ganska spännande och har några glimtar av riktigt storhet, så de lämnar oss på ett fint sätt. Och med det kan vi bara lyfta på hatten, säga farväl och önska medlemmarna i Plector all lycka med vad de än tar sig för härnäst, adjö!